Att vara ledare

Målgrupp

Programmet riktar sig till dem som är på väg in i ledarskap och som önskar lära mer om att vara och agera som ledare. Du kan vara en person som funderar på om du vill och skall ta steget att vara ledare men du kan också vara någon som är ganska ny i en ledarroll och behöver få möjlighet till lite mer perspektiv på denna.

Mål och syfte

• Att öka förståelsen för vad ledarskapet kan innebära 
  • Att få en tydligare grund för egen framtida utveckling och vägval 
  • Att skapa mer medvetenhet om vad som är viktigt i ledarskapet i dagens organisationer 
  • Att möjliggöra insikter om hur kognitiva och emotionella processer verkar i en organisation och hur ledaren kan hantera detta

Kursupplägg och metodik

Vi arbetar med olika övningar och kompletterar dessa med teori. Vårt syfte är att skapa en lärande miljö där man som deltagare har möjlighet att

• fördjupa sin självinsikt och insikt om egna styrkor
  • bli mer medveten om egna utvecklingsområden och utmaningar
  • utveckla medvetenheten om egna drivkrafter och beteenden
  • öka sin förståelse för andra människor
  • få träna kommunikation och feedback

Vi strävar efter att skapa tid och utrymme för reflektion, självreflektion och integration av insikter, erfarenheter och kunskaper.

De många övningar vi arbetar med kräver ett aktivt deltagande. Det har betydelse för att du skall få ut så mycket lärande som möjligt av din medverkan i kursen.

Övningarna kompletteras med reflektion kring processen som helhet och kring tankar, antaganden och reaktioner; på personlig och på gruppnivå. För att skapa ett bra klimat där det är möjligt att dela med sig av mer personliga reflektioner jobbar vi med ett ”konfidentialitetskontrakt” i gruppen. Det innebär bland annat att vi arbetar med inriktningen att ingen feedback om individer ges tillbaka till företaget och de diskussioner som vi har tillsammans stannar i gruppen.

Genom en uppföljningsdag (ca 6 veckor efter kursen) får du som deltagare möjlighet att få och integrera ytterligare kunskaper eller insikter.

Språk

Svenska eller engelska

Start 2015 i Stockholm

• Del 1 den 3-6 februari (helpension tillkommer)
  • Del 2 den 3 mars, uppföljning (kaffe och lunch ingår)

( ”Training kit”, Diplom, Alumni)

Pris: 29 900 kr

Vi som genomför ledarutvecklingsprogrammet ”Att vara ledare” är Annika Bramsen och Ulf Giege. Vi har arbetat mer än 20 år med utveckling av ledare och organisationer. Under den tiden har vi mött cirka 3000 ledare i olika förändrings- och utvecklings-processer.

Vi är båda medförfattare till boken ”TA LEDARSKAPET TILL NÄSTA NIVÅ” där vi beskriver en del av de viktiga processer som påverkar en vuxen människas möjligheter till vidareutveckling och mognad i ledarskapet.