Alltsedan starten 2016 har samarbeten med företag, lärosäten, myndigheter och ideella organisationer varit en grundbult i Consupedias verksamhet.

Mångsidiga samarbeten – ett framgångsrecept för Consupedia

Pratande matförpackningar, remixade recept och datainsamling direkt från producenter – och flera nya kunder på väg in. Det låter som en fullmatad första månad som ny vd på Consupedia, Anne-Charlotte Holmlöv?

– Ja, både fullmatad och matnyttig, skulle jag säga. Det är det som är så spännande med Consupedia – alla samarbeten med kunder och andra aktörer som liksom vi arbetar stenhårt för att få till ett hållbart matsystem. Vi är alltid redo att bidra med vår spetskompetens kring insamling och behandling av stora datamängder på hållbarhetsområdet. Genom samarbeten lär vi oss ständigt nya saker, vässar våra tjänster och hittar nya infallsvinklar på det vi gör. Det är bara genom samarbeten som vi kan få till storskalig förändring.

Kan du berätta om några samarbeten som ni är involverade i just nu?

– Jag har tre exempel, som sinsemellan är väldigt olika, men som alla bidrar till ett mer hållbart livsmedelssystem. Tillsammans med framtidslabbet SALLY har vi tagit fram ett AR-experiment där matvaror själva berättar hur hållbara de är för hälsa och klimat. När användaren riktar mobilkameran mot förpackningen vaknar den till liv och börjar prata. Den här ”provokatypen” är i första hand riktad mot barn, men vuxna kan också få sig en tankeställare. Vi hjälper också den ideella organisationen Frisk Mat med deras ”Remixa en tidlös klassiker”-tävling, där kockar runtom i Sverige utmanas i att skapa så goda, klimatsmarta och hälsosamma versioner som möjligt av spaghetti med köttfärssås respektive korv stroganoff. Slutligen har vi lanserat ett projekt där vi tar hjälp av RISE och svenska livsmedelsproducenter för att få bättre kunskap om hur specifika produkter påverkar klimat, biologisk mångfald och djurvälfärd.

Nu går du in på din andra månad på Consupedia. Vad mer är på gång?

– Oj, var ska jag börja? Vi har flera nya kunder på väg in, som vi verkligen ser fram emot att börja samarbeta med. Därtill har vi nya tjänster i pipeline, som vi är ivriga att få lansera. Och så håller vi tummarna för ett par forskningsansökningar som väntar på beslut hos svenska och internationella finansiärer. Mycket spännande och roligt alltihop!