Gå direkt till innehåll
Ann-Charlotte Holmlöv tillför ny expertis och lång erfarenhet från livsmedelsbranschen till Consupedia.

Anne-Charlotte Holmlöv ny VD på Consupedia

Idag tillträder Anne-Charlotte Holmlöv posten som VD på Consupedia. Som legitimerad dietist med mångårig erfarenhet från ledande positioner vid både bjässar och startups i branschen tillför hon ny spetskompetens till företaget.

- Jag är oerhört glad att få välkomna Anne-Charlotte till Consupedia. Jag kan inte tänka mig en bättre person att leda oss vidare i den snabba expansion som vi nu befinner oss i, säger Roberto Rufo Gonzalez, avgående VD och grundare av Consupedia.

Anne-Charlotte Holmlöv kommer närmast från Amberry och Foodoki, startups inom mat och hälsa som hon medgrundat respektive varit vd för. och har även arbetat kliniskt en tid. Dessförinnan har hon bland annat varit nordisk Commercial Director på Nestlé Health Science, erfarenheter som kommer väl till pass i hennes nya roll på Consupedia.

- Consupedia har länge varit före sin tid i att verka för transparens och visa hållbarhetsavtrycket av livsmedel, och har hållits tillbaka av en bransch som inte varit redo för detta. Idag vet alla att vi måste ställa om, så är det bara. Jag kommer in i en spännande fas där vi skalar upp och expanderar för att göra storskalig nytta på alla nivåer i hela samhället, säger Anne-Charlotte Holmlöv.

För aktörerna själva kan det vara svårt att se hur de kan förbättra sin hållbarhet. Efter många år i branschen vet Anne-Charlotte Holmlöv vilka utmaningar man står inför som till exempel producent, detaljist eller inköpare på kommunal nivå.

- Jag ser fram emot att hjälpa dem höja blicken och se till helheten med Consupedia. Det behövs bara några knapptryckningar från deras sida, sedan kan vi förse dem med breda och djuplodande insikter kring var de står idag, och hur de på bästa sätt förbättrar både hållbarhet och lönsamhet.

I och med Anne-Charlotte Holmlövs tillträde kommer avgående VD Roberto Rufo Gonzalez nu kunna fokusera ännu mer på att bygga en starkare produkt och fördjupa Consupedias forskningssamarbeten.

- De senaste sju åren har jag ägnat mitt liv åt att skapa transparens i livsmedelssystemet, och mitt engagemang i Consupedia är större än någonsin. Att jag nu får mer tid till att kontemplera, uppfinna, forska och utveckla Consupedia känns fantastiskt, säger Roberto Rufo Gonzalez.

Kategorier

Tillsammans med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna har Consupedia skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. I dagsläget innehåller databasen 250 000 produkter och 21 hållbarhetsparametrar som visar deras påverkan på miljö, hälsa och rättvisa. Kopplat till databasen har Consupedia även utvecklat ett antal tjänster och applikationer för att hjälpa olika aktörer fatta mer hållbara beslut kring livsmedel.

Roberto Rufo Gonzalez

Presskontakt Founder Consupedia +46 70 370 37 80
          Anne-Charlotte Holmlöv

Presskontakt CEO

Enabling transparency and sustainable food choices

Consupedia has built the world's largest sustainability database for foods together with the University of Dalarna and The Royal Institute of Technology.

Consupedia
          The Park Forskaren, Hagaesplanaden 1