Brädspelet Smakplaneten är ett av sex prototyp-projekt som nya plattformen PUSH ska stödja.

Consupedia deltar i innovativa insatser för hållbart matsystem

Ett brädspel som får barn att våga testa nya smaker och en skolkafeteria där ungdomar väljer mer hållbara alternativ. Consupedia medverkar i två prototyp-projekt som nya plattformen PUSH ska stödja.

Allt fler svenskar blir sjuka till följd av ohälsosamma matvanor, med personligt lidande och enorma kostnader för samhället som följd. För att vända utvecklingen har Sveriges innovationsmyndighet Vinnova finansierat plattformen PUSH, som har som sitt mål att matsystemet år 2035 ska främja friskt liv för alla.

– Genom att fokusera på så kallade ”hävstänger” i systemet, kan vi få stor effekt genom relativt små insatser. Hävstänger som vi har identifierat handlar bland annat om bebisars och ungas matvanor, kommunikationen som påverkar våra matval och att det måste bli lönsamt att förebygga ohälsa inom hälso- och sjukvården, säger Amanda Allvin, projektledare för PUSH.

Vinnova har därtill finansierat nio projekt som ska utveckla prototyper för att driva på förändringen mot ett mer hållbart och hälsosamt matsystem. PUSH-plattformen kommer under våren 2024 att stötta sex av dessa när de testar sina idéer, varav Consupedia deltar i två.

Smak för hållbar mat – från bebisar till tonåringar

Två av prototyperna handlar om att lära bebisar äta mat, eftersom forskning visar att första året i livet är viktigt för att utveckla sunda matvanor. Målet är att stärka föräldrar och ge dem mer kunskap, så att fler vågar låta sina bebisar utforska många former av smaker och konsistenser.

– Barn som får hjälp att utforska olika slags mat tidigt under livet blir mer matglada än barn som inte fått denna möjlighet. Genom att stötta föräldrar i att låta sina bebisar prova nya smaker, kan vi få till en stor förändring av både nuvarande och kommande generationers matvanor, säger Susanna Almström, som är projektledare för prototypen Smakblomman.

Även lite äldre barn kan behöva en puff för att vilja äta mer hälsosamt. För denna målgrupp kommer PUSH stötta Consupedia i att testa Smakplaneten – ett pedagogiskt brädspel som låter barn i förskoleåldern utforska nya smaker och konsistenser på ett lekfullt sätt.

– Vi har testat brädspelet i hem- och förskolemiljö i liten skala, med väldigt lovande resultat. Nu ser vi fram emot att samarbeta med förskolor för att skala upp testerna och undersöka om spelet kan påverka barns vilja att provsmaka hälsosamma och klimatsmarta livsmedel, säger Fredrik Brounéus, forskningsansvarig på Consupedia och projektledare för prototypen Smakplaneten.

De andra organisationerna som medverkar i Smakplaneten är Beteendelabbet, Göteborgs universitet, Västra götalandsregionen och WWF Världsnaturfonden. I en annan prototyp samarbetar Consupedia med Susannas Sockersmarta AB och ideella organisationen Frisk Mat för att utveckla ett innovativt upplägg för skolkafeterior där ungdomar självmant väljer mat som är bättre för både hälsan och planeten.

Recept på recept – digitala kostbehandlingar

Två av prototyperna riktar sig mot vuxna och äldre. Kostfonden leder ett test av att leverera digital behandling av specifika matrelaterade sjukdomar, till att börja med en behandling av mag- och tarmsmärtor (IBS). PUSH ska även stötta arbetet med att ta fram ett effektivt sätt att kommunicera hälsofrämjande kost-budskap till äldre konsumenter.

– De här prototyperna är bara några exempel på vad vi kommer att stötta genom arbetet med PUSH. Genom att samverka med andra organisationer och aktörer vill vi samla alla goda krafter för att pusha på en förändring av matsystemet. Det är bara genom att jobba tillsammans som vi kan lyckas nå vår mission, säger Amanda Allvin.

För mer information om PUSH, kontakta:
Amanda Allvin, projektledare, amanda.allvin@livsmedelsakademin.se, 070 586 32 71

För mer information om prototyperna där Consupedia deltar, kontakta:

Fredrik Brounéus, Head of Research, Consupedia, fredrik@consupedia.com, 072 556 34 48

Om prototyperna

Samtliga prototyp-projekt finansieras av Vinnova.

Smakplaneten

Drivs av: Consupedia AB, WWF Världsnaturfonden, Västra Götalandsregionen, Beteendelabbet AB och Göteborgs universitet

Brädspelet "Smakplaneten" är en pedagogisk innovation som på ett lekfullt sätt låter barn vidga sina smakpreferenser kring hållbara livsmedel. Spelet är avsett för förskolor med målet att bidra till en beteendeförändring mot en hållbar kost för hälsa, social rättvisa och miljö.

En hållbar skolkafeteria

Drivs av: Susannas Sockersmarta AB, Frisk Mat och Consupedia AB

Energidrycker, godis och fikabröd – stora delar av skolkafeterians utbud är inte hållbara för vare sig elevernas eller planetens hälsa. Projektet ”En hållbar skolkafeteria” ska ändra på detta genom en enkel och skalbar metod för hållbar omställning på elevernas villkor.

Smakblomman

Drivs av: Susannas Sockersmarta AB, Hälsokonsult Emelie Johansson AB och Kostfonden

Smakblomman är utformad som en kylskåpskalender, där föräldrar ska få inspiration att låta sina bebisar testa olika former av mat. Syftet är att stötta föräldrar att ta tillvara bebisars "smakfönster" och uppmuntra dem att ge barnen en näringsrik, smakfull och hållbar kost.

Matäventyret

Drivs av: Kostfonden, Chalmers tekniska högskola, Frisk Mat, Lamm Mat & Prat AB, Region Halland, Region Östergötland och Region Västerbotten.

Barn kan bli matglada bara de får en chans att tidigt utforska mat. Matäventyret är en kurs som ger föräldrar och barnhälsovårdspersonal kunskap om hur bebisar lär sig äta hälsosam och klimatsmart mat och hur det även kan förebygga allergier.

Recept på recept

Drivs av: Kostfonden, Frisk Mat, Göteborgs universitet och Västra Götalandsregionen

”Recept på recept” ska sprida effektiva kostbehandlingar i vården med hjälp av en digital recept- och kunskapsplattform. I prototypen ska vi testa att behandla mag- och tarmsmärtor (IBS). Vi kommer även utforska regionernas inställning till att arbeta med livsstilsinsatser som kan förebygga sjukdom.

Hälsofrämjande budskap till seniorer

Drivs av: Livsmedelsakademin, Frisk Mat, Dietisternas Riksförbund, Kävlinge Kommun

Om projektet: När vi blir äldre ändras kroppen och vi behöver tänka annorlunda kring mat och måltid för att bibehålla hälsan. Prototypen ska undersöka vilken typ av kommunikationssätt som kan få ut detta budskap till målgruppen på ett effektivt sätt.

Om satsningen

Matsystemet är ett samlande begrepp för alla aktiviteter som är en del av produktionen, förädlingen, distributionen, tillagningen och konsumtionen av livsmedel. Matsystemet påverkar vår hälsa, miljö och vår ekonomi. Denna nya satsning från Vinnova adresserar matsystemets utmaningar genom att finansiera innovationsplattformar med ambitiösa omställningsmål. PUSH är en av dessa plattformar som ska samla aktörer som vill samarbeta och experimentera med nya metoder för ett hållbart och hälsosamt matsystem.

Tillsammans med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna har Consupedia skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. I dagsläget innehåller databasen 250 000 produkter och 21 hållbarhetsparametrar som visar deras påverkan på miljö, hälsa och rättvisa. Kopplat till databasen har Consupedia även utvecklat ett antal tjänster och applikationer för att hjälpa olika aktörer fatta mer hållbara beslut kring livsmedel.

OM PUSH

PUSH strävar efter att skapa ett nytt narrativ om mat och fokuserar på matens roll för mänsklig hälsa och välmående. Med missionen att 2035 ska matsystemet främja friskt liv för alla, ska plattformen främja en fundamental förändring i hur mat produceras, distribueras och konsumeras. Detta görs genom samverkan, främjande av innovativa lösningar och missionsinriktade arbetssätt för snabb transformation.

Fredrik Brounéus

Presskontakt Head of Research & Communication Consupedia +46 72 556 34 48 LinkedIn