Snart kan Convinis kunder se Consupedias hållbarhetsinformation för alla produkter direkt i Convini-appen. (Foto: Petrus Iggström)

Convini förenklar hållbara matval på jobbet – tecknar avtal med Consupedia

Convini, Europas ledande leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar, inleder nu ett samarbete med Consupedia för att göra det enkelt för sina kunder att fatta medvetna beslut. Från december kan konsumenterna ta del av produkternas hållbarhetsdeklaration direkt i appen när de handlar i en Convinibutik.

Convini är Europas ledande leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser. Företaget hållbarhetsdeklarerar nu hela sitt produktsortiment i samarbete med Consupedia – världens största databas för livsmedel och hållbarhet. Med hjälp av AI-teknik räknar Consupedia ut produkters påverkan på olika parametrar inom hälsa, rättvisa och miljö. Varje produkt får poäng på en hundragradig skala där en högre poäng innebär ett mer hållbart val.

– Nu tar vi vårt hållbarhetsarbete till nästa nivå genom samarbetet med Consupedia. Genom att erbjuda våra kunder en transparent och lättillgänglig hållbarhetsdeklaration vill vi underlätta för alla att göra medvetna val som gynnar både vår hälsa, social rättvisa och miljön. Tillsammans strävar vi efter att forma en bättre framtid och vår ambition är att inspirera fler att göra detsamma, säger Oscar Nordbrandt, Chef Supply Chain & Hållbarhet på Convini.

I varje Convinibutik kommer kunden att kunna se produkternas poäng för näringsriktighet, klimatpåverkan, vattenåtgång och social rättvisa. När det är dags för en mättande lunch eller en energiboost på eftermiddagen blir det alltså lätt att göra ett hållbart val.

­– Det är stort för oss att samarbeta med en aktör som Convini. Att de berättar för sina kunder hur deras produkter påverkar både miljö, hälsa och rättvisa är ett viktigt steg mot ökad transparens och ett mer hållbart livsmedelssystem. Vi hoppas förstås att fler aktörer i livsmedelsbranschen ska ta samma steg och vara så ärliga och transparenta som möjligt mot sina kunder, säger Roberto Rufo Gonzalez, grundare av Consupedia.

Tillsammans med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna har Consupedia skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. I dagsläget innehåller databasen 250 000 produkter och 21 hållbarhetsparametrar som visar deras påverkan på miljö, hälsa och rättvisa. Kopplat till databasen har Consupedia även utvecklat ett antal tjänster och applikationer för att hjälpa olika aktörer fatta mer hållbara beslut kring livsmedel.