Smakplaneten är ett pedagogiskt brädspel för hållbar smakträning i förskolan.

Nytt brädspel ska bredda barns matpreferenser

Kikärtor eller chicken nuggets? Att få barn att äta nyttig, hållbar mat är en utmaning för föräldrar, skolkök och inte minst barnen själva. Detta är bakgrunden till det nya brädspelet "Smakplaneten" som nu testas på förskolor i Järfälla. Med hjälp av karaktärer som Mårten Morot, Kiki Kikärta och Erkan Ärta ska barnen få hjälp att utforska hållbara smaker på lekfullt vis.

– Barnen tycker att spelet är jätteroligt. De är fokuserade, intresserade och luktar, smakar, tittar och kommer med massor av bra funderingar och kommentarer, säger Anna-Karin Ris, prisbelönt kock vid Almarevägens förskola i Järfälla.

Anna-Karin Ris har lång erfarenhet av att skapa god mat och matglädje i förskolemiljö, något som ledde till att Almarevägens förskola tilldelades priset Årets förskolekök 2022 vid White Guide Junior-galan. Hon har nu testat Smakplaneten tillsammans med elever vid förskolan, med lovande resultat.

– Jag har arbetat med måltidspedagogik i över 20 år, och vet hur viktigt det är med att introducera smaker och livsmedel tidigt för barnen. Smakplaneten gör detta både roligt och lätt för såväl barn som pedagoger, säger Anna-Karin Ris.

Ofta föredrar barn (liksom vuxna) smakupplevelser som är kopplade till mat som varken är nyttig för kroppen eller hållbar för planeten, med högt innehåll av socker, salt och fett. Detta blir ett avgörande hinder när vi behöver ställa om till matvanor som är hälsosamma ur ett helhetsperspektiv. Som tur är går det att träna sig till mer hållbara smakpreferenser.

– Ett sådant här spel kan hjälpa fler förskolor att komma igång med detta viktiga arbete. Eftersom Smakplaneten är så genomtänkt behövs inga förkunskaper i måltidspedagogik – det är bara att börja spela, säger Anna-Karin Ris.

Smakplaneten är ett samarbetsprojekt mellan Världsnaturfonden WWF, Västra Götalandsregionen, Göteborgs universitet, Beteendelabbet och Consupedia. Projektet finansieras av Sveriges innovationsmyndighet, Vinnova.

– Med spelet driver vi tillsammans omställningen mot hållbara matvanor med smaken i fokus. Vi "smaktränar" dagens yngsta konsumenter till att bli morgondagens hållbara ätare utifrån både hälsa, miljö och social rättvisa, säger Anne-Charlotte Holmlöv, projektledare för Smakplaneten och vd på Consupedia.

Om Smakplaneten

Brädspelet "Smakplaneten" är en pedagogisk innovation som på ett lekfullt sätt låter barn vidga sina smakpreferenser kring hållbara livsmedel. Spelet är avsett för förskolor med målet att bidra till en beteendeförändring mot hållbara matvanor för hälsa, social rättvisa och miljö.

I spelet utforskar barnen olika nivåer/levels på planeten genom att dra "spelkort" där de träffar på livsmedelskaraktärer och “smakkompisar” som Berit Blomkål, Sassy Spenat och Kalle Kidneyböna. Efter att ha dragit kortet får de uppleva livsmedlet och notera smak, textur och upplevelse. Efter tre kort får de ett "Smakdiplom" och kommer till nästa nivå i spelet.

För mer information, kontakta

Anna-Karin Ris, Almarevägens förskola, (anna-karin.ris@jarfalla.se), tel. 073 979 25 80

Anne-Charlotte Holmlöv, Consupedia, (annecharlotte@consupedia.com), tel. 070 878 71 77

Ulrika Backlund, Världsnaturfonden WWF, (ulrika.backlund@wwf.se), tel. 070 722 41 85

Kategorier

Consupedia har byggt en av världens största hållbarhetsdatabaser för livsmedel tillsammans med Högskolan Dalarna och Kungliga Tekniska Högskolan.

Anne-Charlotte Holmlöv

Presskontakt CEO

Enabling transparency and sustainable food choices

Consupedia has built the world's largest sustainability database for foods together with the University of Dalarna and The Royal Institute of Technology.

Consupedia
          The Park Forskaren, Hagaesplanaden 1