Mikaela Åhlin-Kottulinsky första kvinnliga förare att tilldelas Motorprinsens medalj

Blogginlägg -

Onsdagen den 11 maj delade H.K.H Prins Carl Philip ut Motorprinsens medalj till Mikaela Åhlin-Kottulinsky på kungliga slottet.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky tilldelas Motorprinsens medalj för 2021 med följande motivering:

”År 2018 vann Mikaela ett STCC-lopp som första kvinna i STCC:s historia. 2021 placerar hon sig som total tvåa i Sveriges tuffaste racingklass. Trots motgångar och incidenter på banan har Mikaela på samma villkor tävlat sig upp till toppen mot Sveriges absoluta elit. Med årets resultat har Mikaela bevisat att hon hör hemma i elitens absoluta topp”.

”En obeskrivlig ära att bli uppmärksammad för mitt fantastiska år 2021 med den historiska silvermedaljen för min andra plats totalt i STCC. Det har varit ett magiskt år på många sätt, både rent körmässigt samt att få vara en del i att påverka och göra skillnad gällande vårt klimat i samband med Extreme E tävlingarna.
Nu är siktet inställt på 2022, och målet för mig, Johan Kristoffersson och Rosberg X Racing är glasklart: Att behålla mästerskapstiteln i Extreme E” berättar Mikaela.

"Att få vara med och ge Mikaela Motorprinsens medalj känns fantastiskt bra. Det råder inget tvivel om att motorsport är en mansdominerad sport, även om det till min stora glädje blir fler och fler tjejer/damer som söker sig till sporten. Medaljen instiftades 1976 och Mikaela är den andra kvinnan som tar emot medaljen, men den första kvinnan som erhållit medaljen som förare. Detta delar hon med Björn Waldegård, Stig Blomqvist, Ronnie Peterson, Thed Björk med fler. Mikaela är en stor förebild för många unga inom motorsport, därför är det extra kul att få tilldela Mikaela denna medalj.” säger David von Schinkel KAK

Under dagen delades även Motorprinsens medalj ut till just teamkollegan Johan Kristoffersson för sitt Rallycross VM-guld 2017, likaså till Timmy Hansen för hans Rallycross VM-guld 2019 samt till Thed Björk för sina 3 STCC titlar från 2013-2015.

Motorprinsens medalj är en utmärkelse inom svensk bilsport, fick sitt namn för att uppmärksamma prins Bertil (motorprinsen) stora betydelse för motorsporten i Sverige.
Medaljen är av åttonde storlek och i guld.
Kartläsaren Tina Thörner är den första kvinnan att tilldelas utmärkelsen 2012.