Pressfoto: Continental Däck Sverige AB

100 dagar tills Tour de France börjar - Continental utrustar följebilarna med ContiRe.Tex-teknik

• Grand Départ för årets Tour de France i Köpenhamn den 1 juli
  • Continental levererar däck till de officiella tour-bilarna - för första gången tillverkade av polyester från återvunna PET-flaskor

Göteborg den 24 mars 2022. Nu börjar nedräkningen till världens största cykellopp. Om 100 dagar inleds Tour de France med en 13 kilometer lång upptakt genom Köpenhamn. Cykeleliten följs av A.S.O:s (Amaury Sport Organization) officiella bilar, som även i år är utrustade med däck från Continental. ŠKODA-bilarna kommer att köra framför och bakom klungan hela vägen till Paris med däcken PremiumContact 6 samt EcoContact 6 Q. Vid valet av däck tittade Continental särskilt på hållbarhetsaspekten och andelen hållbara material.

Vi stöder Tour de France hållbarhetsmål. Det är därför också självklart för oss att se till att följebilarna under Touren kör på de senaste och mest hållbara däcken som Continental kan erbjuda för tillfället, säger Enno Straten, Head of Strategy, Analytics & Marketing på Continental, EMEA.

ContiRe.Tex-tekniken - återvunna PET-flaskor i däckproduktionen

Däcken till följebilarna använder sig av ContiRe.Tex-teknik som presenterades för första gången i höstas. Tekniken innebär att polyestergarnet i själva däckstommen är tillverkat av återvunna PET-flaskor, helt utan några mellanliggande kemiska steg. Varje uppsättning däck som Continental levererar till årets Tour motsvarar polyester tillverkad av cirka 40 återvunna PET-flaskor.

- Vi är väldigt stolta över att kunna introducera ännu en hållbar lösning med ContiRe.Tex-tekniken. Lösningen används också framgångsrikt i Extreme E-serien och kommer inom kort även att inkluderas i vår serieproduktion, säger Straten och fortsätter. Förarna måste under Tour de France vara beredda på en mängd olika körsituationer och behöver då kunna lita på att däcket är säkert under dessa förutsättningar. Vi är övertygade om att våra premiumdäck är det ultimata valet i såväl slingriga och regndränkta nedförsbackar som under långa etapper med platt terräng.

Continental har satt ett ambitiöst mål om att till år 2030 vara det mest framskridna däckföretaget när det kommer ekologiskt och socialt ansvar. Senast år 2050 vill Continental att 100 procent av de material som används i däcken ska vara hållbart producerade och att hela värdekedjan ska vara helt klimatneutral.

Första gången som Touren startar i cykel-landet Danmark

Den 109:e upplagan av Tour de France startar den 1 juli i Europas cykelhuvudstad Köpenhamn. 21 etapper och närmare 3300 kilometer senare avslutas Touren därefter på den magnifika boulevarden Avenue des Champs Élysées i Paris. 176 professionella cyklister från 22 team kommer bland annat att möta sex bergsetapper, inklusive den legendariska backen i L’Alpe d’Huez på den femte etappen, samt en 19 kilometer lång sträcka på kullerstenar. Enno Straten från Continental är säker på att däcken kommer göra rätt för sig även här.

- Tour de France är otroligt spännande, både från ett sportsligt perspektiv men också utifrån aspekten som leverantör av däck. Vi ser nu verkligen fram emot starten om bara 100 dagar.

Continental utvecklar banbrytande tekniker och tjänster för hållbar och uppkopplad mobilitet för människor och deras gods. Teknikföretaget, som grundades 1871, erbjuder säkra, effektiva, intelligenta och prisvärda lösningar för fordon, maskiner, trafik och transport. Continental genererade preliminär försäljning på 37,7 miljarder euro 2020 och sysselsätter för närvarande mer än 192 000 personer i 58 länder och marknader. Den 8/10-2021 firar företaget sitt 150-årsjubileum.

Affärsområdet Däck har 24 produktions- och utvecklingsanläggningar världen över. Continental är en av de ledande däcktillverkarna och nådde under verksamhetsåret 2020 en preliminär försäljning på 10,2 miljarder euro inom denna bransch och hade mer än 56 000 anställda. Continental är ett av de ledande teknikföretagen inom däckproduktion och erbjuder ett brett utbud av produkter för personbilar, kommersiella fordon och specialfordon samt tvåhjulingar. Genom att kontinuerligt investera i forskning och utveckling, bidrar Continental mycket till säkra, ekonomiska och ekologiskt effektiva förflyttningar. Portföljen för avdelningen Däck innehåller tjänster för däckhandel och för flottapplikationer samt digitala hanteringssystem för däck.