Bild: Konstnären Julian Montague

Continental hyllar bilhistoria i konstprojekt

Nästa år kan Continental se tillbaka på 150 års företagshistoria. En historia som också är nära förenat med de biltillverkare som väljer att utrusta sina bilmodeller med varumärkets originaldäck. Detta uppmärksammas nu i konstprojektet Original Equipment Heroes, signerat New York-konstnären Julian Montague.

Göteborg, 1 september 2020. Idag är Continental en av Europas största leverantörer av originalutrustning och var tredje bil som rullar ut från europeiska biltillverkare är utrustade med däck från Continental - för fler än 800 olika modeller. Det tar i genomsnitt fyra år att utveckla ett däck som kompletterar en ny bil. En period som genomgås av över 100 interna tester där gränserna för vad som är möjligt hela tiden flyttas fram och där däcken skräddarsys i minsta komponent för den aktuella bilmodellen. Genom åren har ikoniska bilar som den första Rolls-Royce Phantom från år 1925, Porsche 911 från 1964 samt Land Rover D90 från 1986 utrustats med originaldäck från Continental - för att nämna några. Nu återfinns och hyllas alltså några av dessa bilikoner i konstprojektet Original Equipment Heroes.

-Continental vill med detta konstprojekt lyfta fram bilhistorien och alla dess ikoniska modeller. Vi vill samtidigt även rikta strålkastarljuset mot originaldäckens utveckling som går hand i hand med samtidens krav, efterfrågan och för att inte tala om - förarens totala nöjdhet. Varje ny bil som rullar ut från fabrik är ett helhetskoncept där däcken är länken mellan bilens prestanda och vägen, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.

Original Equipment Heroes

I konstprojektet har bilmodeller från över ett århundrade gestaltats i en grafiskt illustrerad designserie av konstnären Julian Montague. Här återfinns både Mercedes 35 PS från 1901 och BMW Mini från hundra år därefter. Montague beskriver själv den karaktäristiska fronten på bilarna som ett slags ID för människan bakom. En grundtanke som blev den bärande idén i skapandet.

Montagues tidigare alster har visats på museer och gallerier runtom i världen. Nu distribueras också konstserien Original Equipment Heroes till både bilhandlare världen över samt tillgängliggörs för allmänheten som både posters samt bakgrundsbilder till smartphones. Utvalda delar finns att kostnadsfritt ladda ned på Continental.se