Continentals PremiumContact™ 6 tvåfaldig testvinnare i årets första sommardäck-tester

I veckan som gått har både Vi Bilägare och Aftonbladet presenterat sina traditionsenliga sommar-däcktester. Högst upp på pallen i båda testerna hamnar PremiumContact™6 från Continental. Däcket kammar bland annat hem full poäng i bromsprestanda på både torrt och vått underlag och tar hem en klar slutseger i Vi Bilägare. I Aftonbladets test, där PremiumContact™6 delar förstaplatsen med tre andra däckleverantörer, konstateras samma säkra köregenskaper.

Göteborg, 16 Mars 2022. Sommartid och byte till sommardäck står för dörren och med detta följer också de årliga däcktesterna som sätter sommardäcken på prov. I veckan som gått har både tidningen Vi Bilägare samt Aftonbladet summerat sina första däcktester för året där Continental med däcket PremiumContact™6 vid både tillfällen fått kliva högst upp på pallen.

- Vi är såklart både stolta och glada över en dubbelseger i de prestigefyllda däcktesterna. Vinsten för PremiumContact™6 intygar däckets utmärkta köregenskaper i kombination med pålitliga säkerhetskvaliteter som alltid är vår högsta prioritet, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.

I Vi Bilägare1 blir PremiumContact™ 6 hyllat för sina säkerhetsegenskaper då de skriver ”Continental har imponerande bromsprestanda på både våt och torr väg. Här finns de allra kor­taste bromssträckorna, speciellt på torrt”.

Däckets köregenskaper premieras också där Vi Bilägare menar att ”Även kurvgreppet håller högsta klass på vått som torrt. Det tar styrning kvickt och med god precision. När kurvhastig­heterna till slut blir för höga bibe­håller ”PC6” en god hanterbarhet som gör det stabilt och lättkört i krissituationer”.

PremiumContact™ 6:s kombinerade säkerhets- och köregenskaper ger däcket en klar testvinst och Vi Bilägare summerar testet med ”Korta stoppsträckor och bäst kurvprestanda med få svaga sidor ger en klar testseger till Conti­nental när allt summeras.”

I Aftonbladets2stora sommardäcktest delar PremiumContact™ 6 testvinsten med tre andra däckmärken. PremiumContact™ 6 utmärker sig återigen för sina säkerhetsegenskaper i både våta och torra förhållanden då Aftonbladet skriver ”Continental har ett utmärkt grepp i väta och styr exakt.” och ”På torr väg är det om möjligt ännu bättre med korta bromssträckor och mycket säkra köregenskaper”.

Om PremiumContact™ 6

PremiumContact 6 har en speciell gummiblandning med en hög andel silica vilket optimerar däckets bromsprestanda oavsett väder. PremiumContact™ 6 är dessutom konstruerat för maximal kontroll och stabilitet vid kurvtagning, vilket även Vi Bilägares test bekräftar genom att ge däcket högsta betyg vad gäller kurvgrepp på både vått och torrt underlag. PremiumContact™ 6 är sammanfattningsvis sommardäcket som tar den säkra vägen.

Källor:

PremiumContact™ 6 205/55 R16, Vi Bilägare nr 5, 2022