Hamilton's Team X44 will compete in the Extreme E with this car © Team X44 / Extreme E

Medgrundare Continental välkomnar Lewis Hamilton med team till den nya racing-serien Extreme E

• Formel 1-världsmästaren lanserar ett eget team: X44
  • Continental tillhandahåller specialutvecklade däck till seriens elbilar: ODYSSEY 21
  • Extreme E drar igång våren 2021 vid Lac Rose i Senegal

Göteborg den 8 september 2020. Med mindre än ett år kvar till starten av den spektakulära och nya offroad-racingserien Extreme E med eldrivna SUV:ar som ska ta sig an några av världens mest avlägsna platser så presenteras nu också gradvis de team som ska vara med och tävla. Nu står det klart att den regerande Formel 1-världsmästaren Lewis Hamilton med sitt nybildade team X44 kommer vara med och strida om totalsegern. ”Extreme E tilltalar mig verkligen med sitt miljöfokus”, säger motorsportikonen.

Vad som särskiljer Extreme E är just valet av de olika tävlingsplatserna som samtliga är drabbade av klimatförändringar. Syftet med serien är att rikta strålkastarljuset på miljöproblemen och skapa en uppmärksamhet som kan bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C.

– Vi har alla möjlighet att göra skillnad och det betyder mycket för mig att kunna använda min kärlek till både racingen och till vår planet för att bidra med en positiv inverkan. Jag känner mig otroligt stolt över mitt nya racingteam och kan bekräfta att vi kommer att delta i Extreme E, säger Hamilton.

Med X44 på plats så består serien nu av åtta Extreme E-team.

– När de sista förberedelserna nu börjar ta form ökar spänningen, säger Sandra Roslan, ansvarig för Extreme E-projektet på Continental. Som medgrundare och exklusiv däckleverantör är vi naturligtvis glada över att arrangörerna har lyckats knyta till sig Lewis Hamilton för denna nya och unika tävlingsserie. Hans namn kommer garanterat att spela en viktig roll när det kommer till att uppmärksamma Extreme E-serien världen över under den allra första säsongen.

Namnet på Hamiltons team har man hämtat från hans eget nummer i Formel 1(44). Den sexfaldige F1-världsmästaren debuterade i serien i Australiens Grand Prix 2007, och han blev den yngsta världsmästaren i Formel 1 någonsin med tillsammans med McLaren, 2008. Hamilton har fortsatt på vinnarspåret med ytterligare fem vunna F1-titlar med Mercedes mellan 2014 och 2019.

Lewis Hamiltons X44 team ansluter sig till sju andra team som redan har meddelat att de kommer att delta i Extreme E. Det berömda US IndyCar-teamen Andretti Autosport och Chip Ganassi Racing, det spanska QEV Technologies-projektet, tvåfaldiga Formel E-mästarna Techeetah och brittiskt ägda Veloce Racing med den nuvarande Formel E-mästaren Jean-Eric Vergne som en av medgrundarna. Två team från Tyskland – ABT Sportsline och HWA RACELAB – kommer också att finnas med bland utmanarna. ABT Sportsline är ett av de mest framgångsrika tyska motorsportteamen genom tiderna och har de senaste åren vunnit tre av de viktigaste tyska serierna: Supertouring-mästerskapet, DTM och ADAC GT Masters. Med elva vinster i förar-VM och mer än 180 vunna lopp som ett Mercedes AMG-racingteam är HWA det mest framgångsrika DTM-teamet genom tiderna. Båda teamen har även erfarenhet av racing i Formel E. Vem som kommer att köra ODYSSEY 21-bilarna för Lewis Hamiltons team under de inledande omgångarna av Extreme E-serien är ännu inte fastställt. Namnen på merparten av förarna för de andra teamen förblir också en välbevarad hemlighet ett tag till.

Extreme E-serien har grundats av samma visionära team som grundade Formel E. Från 2021 kommer Continental att vara premiumsponsor och utrusta samtliga bilar med däck för de mycket varierande och extremt krävande förhållanden som de kommer att ställas inför. Continentals digitala däckövervakningsplattform ContiConnect kommer dessutom att garantera den digitala anslutningen, med sensorer i däcken som gör att däckens tryck och temperaturer ständigt kan övervakas. Ytterligare uppdateringar av teamen kommer att presenteras framåt.

Teknikföretaget Continental är en av grundarna för den världsomspännande off-road racingserien Extreme E med elfordon och blir en premiumpartner år 2021. Continentals högpresterande däck kommer att tillhandahålla väggreppet för alla eldrivna stadsjeepar som deltar i tävlingarna. De behöver klara av så skilda miljöer som Arktis, en ö i Indiska oceanen, öken och tropiken. Genom valet av dessa platser vill racing-serien belysa de utmaningar som klimatförändringarna redan ställer för vart och ett av dessa ekosystem. För Continental är detta nya racingformat en möjlighet för att visa hur deras högpresterande däck kontinuerligt kan leva upp till högt ställda krav på säkerhet och komfort, även under extrema förhållanden. Ett av huvudmålen med denna racing-serie är att öka publikens medvetenhet om de utmaningar som den moderna världen står inför, såsom klimatförändringar, ansvarsfull interaktion med miljön och skydd av viktiga livsmiljöer. Continental prioriterar hållbarhet högt, något som stämmer väl överens med målen hos företagets samarbetspartner i Extreme E.