Nya VancoEco från Continental sparar bränsle

Nya VancoEco från Continental sparar bränsle

• Specialdäck för skåpbilar lanseras

• Rullmotståndet sänks med cirka 30 procent

• Första godkännandet från Mercedes för de nya BlueEfficiency-versionerna av Viano och Vito

Göteborg, september 2010. Continental har utökat sitt produktprogram med ett nytt däck med stor besparingspotential. Det nya däcket är specialanpassat för skåpbilar som Mercedes Sprinter, Ford Transit och Volkswagen T5. Nya VancoEco från en av Europas ledande däcktillverkare har cirka 30 procent lägre rullmotstånd, vilket kan spara fyra procent i bränsle och utsläpp. Dessutom har Continentals ingenjörer lyckats hålla nere bromssträckan på både torra och våta vägbanor och skapat ett däck som uppför sig som ett vanligt personbilsdäck. Nya VancoEco går att köpa redan nu. Mercedes har redan godkänt att däcken monteras som originalutrustning på de nya BlueEfficiency-modellerna av Viano och Vito. Skåpbilarna presenteras just nu på årets IIA-mässa för kommersiella fordon och är utrustade med de nya bränslebesparande däcken från Continental.

De stora besparingarna har uppnåtts tack vare två konstruktionsåtgärder som tillsammans bidragit till att avsevärt minska rullmotståndet. I slitbanan på det nya transportdäcket finns en silicablandning av samma typ som används i bildäck. Dessutom har slitbanekonstruktionen för transportdäcket ändrats så att den deformering som alla däck utsätts för vid slitbanans kontakt med markytan har reducerats. I kombination med en flack däckkontur ger de två konstruktionsåtgärderna upp till 30 procent lägre rullmotstånd.

Genom att använda en slitbana som bildar flera små greppande kanter vid inbromsning har däckingenjörerna från Continental lyckats uppnå lägre bränsleförbrukning utan att behöva ge avkall på säkerhetsrelevanta egenskaper. Vid inbromsning på våta underlag uppstår ett slags ”vindrutetorkareffekt” som tränger igenom vattenskiktet och håller nere bromssträckan även på våta vägbanor. Detta är särskilt viktigt för transportfordon som ofta kör fullastade. Säkra köregenskaper, som liknar dem hos bildäck, har uppnåtts med en robust gördelkonstruktion som överför styrkommandona exakt och på så sätt tillåter snabba undanmanövrer om ett oväntat hinder dyker upp.

Rullmotståndet hos transportdäck utgör endast 13 procent av det totala körmotståndet. Därför innebär ”bara” en åttondel av den markanta sänkningen av rullmotståndet faktiskt en skillnad i beräkningen av förbrukning. Continental uppskattar att bränsleförbrukningen kan sänkas med cirka fyra procent med nya VancoEco.

Nya VancoEco lämpar sig för fordon som Mercedes Sprinter, Viano, Vito, VW T5 och Ford Transit. Däcken tillverkas för 15-, 16- och 17-tumsfälgar. Hastighetsindexet går upp till 210 km/h.

Dimensioner (fler planeras till våren 2011):

Serie 75/70:                                                    Serie 65:

215/75 R 16 C 113/111 R                              195/65 R 16 C 104/102 T (100 T)

195/70 R 15 C 104/102 R                              205/65 R 16 C 107/105 T (103 H)

215/65 R 16 C 109/107 R (106 T)

Serie 60/55:                                                    235/65 R 16 C 115/113 R

225/60 R 16 C 111/109 T (105 H)

235/55 R 17 103 H RF

Med en omsättning på cirka 20 miljarder euro år 2009 är Continental en av världens ledande leverantörer till fordonsindustrin. Continental levererar bromssystem, system och komponenter till drivlinor och chassier, instrumentering, infotainment-lösningar, fordonselektronik, däck och elaster, och man arbetar aktivt med att förbättra säkerheten för förarna och motverka global miljöpåverkan. Continental är också en skicklig aktör inom fordonskommunikation. Continental har för närvarande cirka 138 000 anställda i 46 länder.