Foto: Polestar med däck från Continental

Sju av världens tio mest framgångsrika tillverkare av elfordon väljer däck från Continental

• Elbilar världen över levereras med däck från Continental direkt från fabrik
  • Majoriteten av Continentals befintliga däckmönster är kompatibla med elbilar från exempelvis Tesla, Porsche, Mercedes-Benz, Kia, BYD samt Ford

Göteborg Sverige, den 14 mars 2022. Continental fortsätter att stärka sin marknadsposition med däck för elbilar. Under 2021 förlitade sig sju av de tio största tillverkarna av elbilar på originalutrustade(OE) däck från Continental. Bland dessa återfinns bland annat Porsche, Mercedes-Benz samt Tesla - vars modeller är utrustade med däck från Continental från fabrik. Asiatiska tillverkare, som KIA och BYD, samt amerikanska Ford, är andra exempel på fordonstillverkare som väljer Continental-däck som originalutrustning för sina elbilar.

- Oavsett om det rör sig om små bilar för stadstrafik eller större terränggående stadsjeepar så utvecklar vi däck för elbilar, anpassade efter deras användningsområden. Vi är väldigt stolta över att så många elbilstillverkare runtom i världen utrustar sina fordon med våra premiumdäck - ett bevis på både på hur långt vi har kommit i utvecklingen och den förstklassiga kvaliteten i våra däck. Däcken är bilens enda kontaktyta mot vägen och bidrar i mångt och mycket till att understödja de köregenskaper som respektive bilmodell besitter, säger David O'Donnell, chef för originalutrustning på Continentals affärssektor Däck.

Däckutveckling handlar i grunden om att optimera säkerhet, effektivitet och komfort. För elbilar är däckets livslängd, ljudnivå inne i kupén samt rullmotståndet viktiga egenskaper utöver bromsprestanda och väghållning. Alla Continentals befintliga däckmönster är utformade för att passa elbilar och för att optimera dess räckvidd - samtidigt som samma egenskaper minskar koldioxidutsläppen hos bilar med förbränningsmotorer. Med hjälp av kompletterande teknik, som ContiSeal och ContiSilent, uppfyller Continental alla specifika krav som tillverkarna ställer på däck för sina elbilar.

Däck med optimerat rullmotstånd ökar räckvidden hos elbilar

Att minska rullmotståndet har blivit ett viktigt mål i utvecklingen av däck de senaste åren.

- Däck med optimerat rullmotstånd bidrar till en mer klimatvänlig körning. På Continental kombinerar vi årtionden av erfarenhet utav däckutveckling med resultaten av praktiska tester och utvecklingssamarbeten med välkända tillverkare, säger Dr. Holger Lange, chef för däckutveckling på Continentals verksamhet för originalutrustning, och fortsätter.

- Vi lanserade nyligen ett specialdäck för Peugeot, DS och Opel, vilket överträffar kraven i EU:s däckmärkningsklass A för rullmotstånd med cirka 17 procent. Däcket har ett extra lågt rullmotstånd och har dessutom tilldelats klassningen A för våtgrepp enligt EU-däckmärkningssystem - en fantastisk bedrift av våra däckutvecklare. För att kunna uppnå detta resultat tog Continentals utvecklare fram en innovativ sidoväggskonstruktion samt en speciell gummiblandning för slitbanan vilket förbättrar både rullmotståndet och våtgreppet.

Enligt forskning genomförd av Continental kan däck påverka upp till 20% av en bils förbrukning eller räckvidd. Ett minskat rullmotstånd bidrar både till att minska bilens utsläpp, med en tydligt mätbar positiv effekt på miljön, och ökar även räckvidden för elbilar. Rullmotstånd och energieffektivitet är en viktig aspekt för fordonstillverkarna för att minska koldioxidutsläppen- och är därmed även viktigt för våra OE-däck.

Ny teknik och ny design för ökade däckkrav

Continental har även utvecklat teknologier som uppfyller särskilda krav på däck till just elbilar och som kan fås direkt från fabriken eller när det är dags att byta däck på eftermarknaden. En av teknologierna är ContiSilent där en speciell typ av skumgummi appliceras på insidan av däckets slitbana för att absorbera vibrationerna som uppstår under körning - något som minskar vägbullret i kupén med upp till nio decibel. Tekniken är särskilt lämpad för elbilar då avsaknaden av motorljud gör att däckbuller upplevs tydligare i kupén.

Den andra teknologin är ContiSeal som ser till att föraren kan fortsätta köra vidare på ett säkert sätt vid en eventuell punktering. Tekniken gör också att man inte behöver ha något reservdäck i bilen vilket sparar vikt - och i sin tur kan förlänga räckvidden ytterligare. Ett högelastiskt skyddande skikt på insidan av däcket kapslar in inträngande föremål på bråkdelar av en sekund och tätar uppkomna skador och hål på upp till fem millimeter i diameter på ett tillförlitligt sätt. Ungefär 80 procent av alla punkteringar tätas omedelbart med hjälp av ContiSeal.

Konstruktionskraven för däck förändras också i takt med utvecklingen av elbilar. Den ökade vikten hos elbilar, orsakad av batterierna, är exempelvis en faktor att ta hänsyn till. Continental har tillverkat personbilsdäck med den nya belastningsindex-beteckningen HL sedan förra året, 2021. Däck med denna beteckning har en högre lastkapacitet med samma däcktryck än de däck som följer XL-standarden - vilken har varit den vanligaste fram tills nu. Om du jämför två däck med samma dimension men där det ena däcket har beteckningen HL och det andradäcket har XL så har HL-däcket 10% högre lastkapacitet

För elbilar som inte redan är utrustade med originaldäck från Continental så finns det ett brett sortiment av sommar- och vinterdäck, inklusive flertalet testvinnare för båda säsongerna, att tillgå på eftermarknaden.

Continental utvecklar banbrytande tekniker och tjänster för hållbar och uppkopplad mobilitet för människor och deras gods. Teknikföretaget, som grundades 1871, erbjuder säkra, effektiva, intelligenta och prisvärda lösningar för fordon, maskiner, trafik och transport. Continental genererade preliminär försäljning på 37,7 miljarder euro 2020 och sysselsätter för närvarande mer än 192 000 personer i 58 länder och marknader. Den 8/10-2021 firar företaget sitt 150-årsjubileum.

Affärsområdet Däck har 24 produktions- och utvecklingsanläggningar världen över. Continental är en av de ledande däcktillverkarna och nådde under verksamhetsåret 2020 en preliminär försäljning på 10,2 miljarder euro inom denna bransch och hade mer än 56 000 anställda. Continental är ett av de ledande teknikföretagen inom däckproduktion och erbjuder ett brett utbud av produkter för personbilar, kommersiella fordon och specialfordon samt tvåhjulingar. Genom att kontinuerligt investera i forskning och utveckling, bidrar Continental mycket till säkra, ekonomiska och ekologiskt effektiva förflyttningar. Portföljen för avdelningen Däck innehåller tjänster för däckhandel och för flottapplikationer samt digitala hanteringssystem för däck.