Tre år med Conti360° Fleet Services i Europa

Tre år med Conti360° Fleet Services i Europa

Hannover, 21 februari 2013. För tre år sedan introducerades däckhanteringssystemet Conti360° Fleet Services och har sedan dess utvecklats med mycket stor framgång. Allt fler speditörer runt om i Europa använder sig av den kompletta däckservicen från Continental. Den standardiserade däckservicen innebär ett enhetligt utbud i hela Europa till överkompliga priser. Allt detta erbjuds åkeriägarna på hög nivå genom Conti360° Fleet Services som utgörs av de fem modulerna ContiFitmentService, ContiFleetCheck, ContiFleetReporting, ContiCasingManagement och ContiBreakdownService.

”Vårt paket med komplett service för vagnparker ligger helt rätt i tiden. Transportföretagen vill ha utökade tjänster och garantier för sin rörlighet. Vårt serviceutbud ’Conti360° Fleet Services’ uppfyller detta önskemål, säkerställer vagnparkernas rörlighet och gör att däckkostnaderna kan beräknas på förhand”, säger Martin Burdorf, chef för vagnparkstjänster nyttofordonsdäck EMEA (Europa, Mellanöstern, Afrika). Utbudet, som är uppbyggt av enskilda servicemoduler, håller samma höga kvalitetsnivå i alla länder och hjälper till att minimera vagnparkernas däckkostnader. Varje kund kan få ett skräddarsytt servicepaket som motsvarar den egna kravprofilen på bästa sätt. I många länder kan däckköparen välja mellan ett Conti360°-serivceavtal, som är en pay-as-you-go-lösning där kostnaden beror på vilka tjänster som utnyttjas, eller ett Conti360°-kilometeravtal, en variant med fast kostnad.

Skräddarsydd däckservice

Conti360° Fleet Services erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom däckservice. Samtliga tjänster som gäller lastbilsdäck och bussdäck omfattas. Det första steget är valet av rätt däck, själva köpet och den fackmannamässiga monteringen inom ramen för ContiFitmentService. Kunden kan köpa sina däck från Continental antingen på traditionellt vis eller betala för användningen genom en fast kostnad per kilometer.

Inom ramen för ContiFleetCheck följer däckexperter på begäran användningen av däcken under hela deras livslängd, ända tills de planenligt ska bytas ut. Experterna genomför vanligtvis en inspektion av samtliga däck fyra gånger per år, kontrollerar om det finns skador och mäter regelbundet profildjupet och lufttrycket. ContiFleetChecks visar hur däckens skick förändras med tiden och hur förbättringar görs i underhållet. Genom ContiFleetReporting får kunden kontinuerlig dokumentation av alla däckrelevanta uppgifter, rapporter om däckens skick och kostnadsanalyser, vilket ger kostnadstransparens.

ContiCasingManagement är slutligen den komponent som, vid den första däcklivslängdens slut, sköter hämtning, inspektion och återanvändning av de uttjänta däcken genom regummering eller återvinning.

Conti360° Fleet Services finns för närvarande på 14 marknader: Tyskland, Belgien, Storbritannien, Irland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen, Tjeckien, Österrike, Slovakien, Ungern, Danmark och Sverige. Flera länder tillkommer successivt. Continentals dygnet-runt-däckreparationer erbjuds i hela 37 europeiska länder.

Däckreparationer från Continental i hela Europa

Om problem med ett däck uppstår under körning s r ContiBreakdownService till att avbrottet blir så kort som möjligt. Däckreparationstjänsterna erbjuds i hela Europa, året om och när som helst på dygnet. Att transportbranschen blir allt mer internationell framgår även av denna service. Framför allt i trafiken mellan Öst- och Västeuropa har Continentals service ökat med mer än åtta procent. I händelse av punktering erbjuder Conti360°-serivcenumret exklusiv hjälp omgående på det lokala officiella språket.

”För närvarande är det ett heltäckande nätverk bestående av 2 500 utvalda Conti360°-partner som står till förfogande när du behöver hjälp. De finns framför allt i storstadsområden och längs de viktiga transportrutterna, för att snabbt kunna assistera kunderna med både stationär och mobil service. På så sätt slipper avtalsparten det tidskrävande och ofta kostsamma sökandet efter en lokal däcktjänsteleverantör”, försäkrar Burdorf och framhäver därmed ytterligare en fördel med däckhanteringstjänsterna Conti360° Fleet Services där BreakDownService ingår.

Flertalet europeiska länder omfattas av Continentals två zoner med garanti för ett maximalt stillestånd på tre respektive fyra timmar, och tack vare den välutbildade servicepersonalen kan denna drive-on-garanti uppfyllas i stor utsträckning. Den vanligaste orsaken till att Continentals däckreparationstjänst behöver rycka ut är påkörningsskador, följt av platta däck, punktering och spikhål.

Med en försäljning på 26 miljarder euro under 2010 är Continental en av världens ledande leverantörer till fordonsindustrin. Med produkter som bromssystem, system och komponenter för drivlinor och chassier, instrumentering, infotainmentlösningar, fordonselektronik, däck och elaster bidrar företaget till en högre trafiksäkerhet och en bättre miljö. Continental är även en skicklig aktör inom fordonskommunikation. Företaget har för närvarande cirka 155 000 anställda i 45 länder.