Foto: Continental Däck Sverige AB

Volkswagen utrustar ID. Buzz med premiumdäck från Continental

• EcoContact™ 6 Q, med ContiSeal™, godkänns som originalutrustning för Volkswagens nya elbil ID. Buzz
  • Continental levererar originaldäck till de fem största tillverkarna av elbilar i Europa

Göteborg den 11 juli 2022. Volkswagen utrustar sin nya elektriska ID. Buzz med sommardäcket EcoContact™ 6 Q (dimensionerna 19 och 20) från Continental. Ett däck som erbjuder suveräna vägegenskaper, energieffektivitet, livslängd och bromsprestanda.

EcoContact™ 6 Q har en specialutvecklad gummiblandning som minimerar friktionen när däcket är i kontakt med vägytan. Detta innebär i sin tur att däcket förlorar mindre energi och att rullmotståndet minskar. Tack vare modifierade mönsterblock, sajpningar och tvärgående spår är däcket även bulleroptimerat. En slitbana som ständigt anpassar sig efter vägytan ger också EcoContact™ 6 Q en lång livslängd.

EcoContact™ 6 Q med ContiSeal™

ID. Buzz levereras direkt från fabrik med EcoContact™ 6 Q och ContiSeal™ - en teknik som möjliggör för fortsatt körning även om däcket skulle skadas. Med ContiSeal™ tätas 80% av alla punkteringar direkt tack vare ett klibbigt tätningsskikt inuti däcket som försluter skador upp till 5 mm i diameter. Med ContiSeal™ kan reservdäcket slopas och därmed också vikt sparas in - en faktor som i sig bidrar till ökad räckvidd.

Continental - en av de ledande däcktillverkarna för elektriska fordon

Continental levererar också en rad teknik- och systemkomponenter till ID. Buzz och har som flerårig samarbetspartner till Volkswagen varit med i utformningen och utvecklingsarbetet av bilen. Teknik som programvara, värmehanteringssystem (t.ex. för kylning av batterierna), bromsar och datorarkitektur är för ID. Buzz levererat av Continental.

Continental förser idag sju av världens tio största elbilstillverkare med däck direkt från fabrik och i Europa är Continental godkänd leverantör av originaldäck till de fem största tillverkarna av elbilar.

Översikt – Följande produkter och dimensioner är fabriksgodkända för VW ID. Buzz på flera marknader:

EcoContact™ 6 Q, 235/55 R19 105T XL

EcoContact 6 Q, 255/50 R19 107T XL

EcoContact 6 Q, 235/50 R20 104T XL

EcoContact6 Q, 265/45 R20 108T XL

Continental erbjuder även ett bredare utbud av sommar- samt vinterdäck för VW ID. Buzz på eftermarknaden.

Continental utvecklar banbrytande tekniker och tjänster för hållbar och uppkopplad mobilitet för människor och deras gods. Teknikföretaget, som grundades 1871, erbjuder säkra, effektiva, intelligenta och prisvärda lösningar för fordon, maskiner, trafik och transport. Continental genererade preliminär försäljning på 33,8 miljarder euro år 2021 och sysselsätter för närvarande mer än 190 000 personer i 58 länder och marknader. Den 8/10-2021 firade företaget sitt 150-årsjubileum.

Affärsområdet Däck har 24 produktions- och utvecklingsanläggningar världen över. Continental är en av de ledande däcktillverkarna med mer än 57 000 anställda och under verksamhetsåret 2021 hade företaget en preliminär försäljning på 11,8 miljarder euro. Continental är ett av de ledande teknikföretagen inom däckproduktion och erbjuder ett brett utbud av produkter för personbilar, kommersiella fordon och specialfordon samt tvåhjulingar. Genom att kontinuerligt investera i forskning och utveckling, bidrar Continental till säkra, ekonomiska och ekologiskt effektiva förflyttningar. Portföljen för avdelningen däck inkluderar tjänster för däckhandel och flottapplikationer samt digitala hanteringssystem för däck.