Contura får återigen designpris

Contura får återigen designpris

Svenska Contura är inte bara världsledande i effektivitet och smarthet med sina braskaminer – de har också världens snyggaste. Nu har företaget återigen vunnit det prestigefulla internationella designpriset Red Dot Design Award för sin produktdesign. Contura prisas för sin insats 210, som både kan blåsa liv i gamla öppna spisar men också vara början till en helt ny braskamin i hemmet.

– Det är extra kul att ett anrikt ingenjörstungt företag från djupa Småland nu även konkurrerar med utmärkt design, säger Catharina Björkman,Marketing Communication Manager på Contura.

Contura drivs av innovation och design och har i dag en rad kaminmodeller i olika stilar och material. Med sina smarta och effektiva lösningar är företaget marknadsledande på området i Europa. Bakom designen ligger Myra Industriell Design, som Contura har ett långvarigt samarbete med.

Red Dot Design Award är en internationell designutmärkelse för god formgivning, som årligen delas ut av tyska Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Juryn består av sakkunniga och utmärkelsen finns i flera kategorier. Contura 210 får utmärkelsen i kategorin Product Design 2023.

Pristagaren, Contura 210, är en insats som kan hjälpa till att uppdatera en gammal öppen spis så att den kan användas som det var tänkt – till att sprida värme och trivsel i hemmet. Den är mångsidig och lättplacerad och kan med sitt kompakta format och stilrena design även vara början på en helt ny eldstad. Contura 210 kan bli modernt sober med glaslucka eller rejält traditionell med en lucka av gjutjärn.

Contura 210 är utvecklad för den brittiska marknaden och den lanseras på fler marknader under 2024. Senast Contura prisades för sin design var 2020, då med braskaminen Contura 800 Style.

Prisutdelningen kommer att ske på Red Dot Gala i Essen den 19 juni i år.

Läs mer om Red Dot på https://www.red-dot.org/

För mer information, vänligen kontakta:

Catharina Björkman, Marketing Communication Manager Contura, tfn 070 190 04 26, catharina.bjorkman@contura.se

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Contura har tillverkat svenska braskaminer i hjärtat av Småland sedan 60-talet och braskaminerna är ett resultat av äkta svensk ingenjörskonst i förening med svensk modern design. Contura är marknadsledande i Sverige på brasvärmeprodukter och en av de ledande tillverkarna i Europa. Contura ingår i Nibe Stoves, ett affärsområde i börsnoterade Nibe-koncernen, som har 17 000 anställda och omsätter över 40 miljarder kronor.

Läs mer: Contura braskaminer