Brinnande Contura Connect 556

Elda hållbart och enkelt i smart kamin

Med Contura Connect 556 är det enkelt att elda och även elda hållbart. Elden brinner betydligt mycket längre än andra kaminer och en app hjälper till att hålla koll på eld och vedintag.

– Contura Connect 556 tar ett rejält steg in i det nya, moderna, hållbara hemmet. Contura 556 är väldens folkkäraste kamin, så det är ingen tillfällighet att just den valts ut för att få vår innovativa teknik, säger Catharina Björkman, Marketing Communication Manager på Contura.

Kaminen blir en del i Contura 500-style-familjen, Europas mest älskade och sålda braskamin. Contura Connect 556 är banbrytande på flera sätt och är lika innovativ som enkel att använda. Den reglerar automatiskt tilluften vilket ger en optimerad, renare och mer effektiv förbränning. För att det ska bli enkelt att elda hjälper en app i smarta telefonen till att välja och styra effekten och tipsa när det är dags att lägga in nästa portion ved och hur stor den ska vara.

Kaminen är lättöverskådlig och användarvänlig med flera smarta funktioner. Elden är väldigt lätt att tända och genom enkel, kontrollerad upptändning blir utsläppen låga. Den har koll på och följer hur mycket värmeenergi kaminen tillför hemmet och innehåller också en vädertjänst. Genom att luftflödet regleras blir elden också vackrare med mjukare lågor. Överhettningsfunktionen sänker temperaturen i kaminen och appen tipsar samtidigt om hur man kan ändra sin eldning för att undvika överhettning. Kaminen kan även själv styra luftflödet och reglera värmen som strålar från kaminen.

– Nu när vintern är på väg och elpriserna fortfarande är höga tror vi att många kommer att leta efter smarta, snygga kaminer som både håller ner elräkningen och ger mycket mys. Med Contura Connect 556 är det enkelt att elda med gott samvete, säger Catharina Björkman.

För högupplösta bilder, gå in på www.conturanewsroom.com

För mer information, vänligen kontakta:

Catharina Björkman, Marketing Communication Manager Contura, tfn 070 190 04 26, catharina.bjorkman@contura.se Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se