Bara 12 av 170 av Sveriges bästa sajter hanterar felsidor på ett bra sätt

Sveriges största och bästa sajter får underkänt för sin hantering av felsidor på sin webbplats.  Endast 12 av Sveriges 170 största och bästa sajter (enligt KIA Index och Internetworld) får helt godkänt för sina 404-sidor i en undersökning från experterna på Konvertering – Conversionista.  Det betyder att sajterna riskerar att tappa bort besökare som de betalat dyrt för och få minskad konverteringsgrad som följd.

När man klickar på en länk till en sida som inte finns visas ett felmeddelande, en så kallad 404-sida. Risken är då stor att besökaren inte förstår vad som hänt och inte förstår vad han eller hon ska göra och därför lämnar sajten.

De flesta ägnar ingen eller liten uppmärksamhet åt sina felsidor men det finns två bra skäl till att göra det:

• För det första handlar det om en enda sida - Det är ett väldigt litet projekt att genomföra, jämfört med många andra webbprojekt som kan vara oerhört långa och komplexa
  • För det andra kan webbplatsägaren aldrig kontrollera till 100% hur andra länkar in till sajten.

Att en besökare kommer till en sida som inte finns är ett problem som aldrig går att bygga bort helt men som är oerhört enkelt att rädda. För oss är var det häpnadsväckande att se hur många sajter som räknas som stora och proffsiga helt slarvat bort denna fråga”, säger Conversionistas VD John Ekman.

Sammanfattning av resultatet:

• 49 sajter av de 170 som undersöktes visade en “page not found” sida och 47 sajter omdirigerar bara besökaren till hemsidan. Det betyder att 96 sajter – 56% av de 170 som undersöktes – inte har en anpassad felsida.
  • 62 sajter av de 170 har en anpassad 404-sida men de missar de flesta av de enkla reglerna för hur man skapar en bra anpassad 404-sida.
  • Av de 170 sajter som undersöktes fick alltså endast 12 helt godkänt.

Läs hela resultatet av utvärderingen och hur man skapar en anpassad 404-sida  på Conversionistas hemsida.

• Webbmedia

• online marketing
  • online marknadsföring
  • landningssida