Felsidor fortfarande usla på Sveriges största sajter

Sveriges största och bästa sajter får underkänt för sin hantering av felsidor för andra året i rad.  Endast 12 av Sveriges 170 största och bästa sajter (enligt KIA Index och Internetworld) får helt godkänt för sina 404-sidor i 2012 års undersökning från experterna på Konvertering – Conversionista. Det är exakt samma resultat som år 2011. Det betyder att sajterna riskerar att tappa bort besökare som de betalat dyrt för och få minskad konverteringsgrad som följd.

När man klickar på en länk till en sida som inte finns visas en felsida, en så kallad 404-sida. Risken är då stor att besökaren inte förstår vad som hänt och inte förstår vad han eller hon ska göra och därför lämnar sajten.

De flesta ägnar ingen eller liten uppmärksamhet åt sina 404-sidor men en bra felsida kan rädda en nästan säker studs till att bli en konverterande kund.

Vi var upprörda och ledsna över resultatet av 2001 års undersökning. Nu är vi ännu ledsnare när nästan ingenting hänt på detta område på ett helt år! Att  Sverigens största och bästa sajter inte lyckats greppa denna ganska enkla fråga är faktiskt snudd på obegripligt. Det visar tyvärr att konvertering ännu inte hamnat tillräckligt högt upp på webb-agendan.”, säger Conversionistas VD John Ekman.

Sammanfattning av resultatet:

• 31 av sajterna visar en Page Not Found och 43 omdirigerar till första sidan. Det betyder att 74 av 155 undersökta sajter, dvs. 47%,  inte har  en anpassad 404-sida.
  • 70 sajter har en anpassad 404-sida men de missar flera av de enkla reglerna för hur man skapar en perfekt felsida.
  • Bland de 155 sajter som vi gick igenom i år, bara 12  fick helt godkänt.

I jämförelse med förra året hittade vi mindre Page Not Found (bara 20% av sajterne vs. 28% av förra året) och  fler anpassade 404-sidor, 52% jämfört med  43% förra året. Däremot fick bara  7% helt. godkänt, vilket är samma som förra året.

Läs hela resultatet av utvärderingen och hur man hanterar sina  felsidor på Conversionistas hemsida.

• Webbmedia

• konverterting
  • konverteringsgrad
  • felsida