Convictus uppmärksammade World Aids Day!

Convictus uppmärksammade World Aids Day!

Trots att Covid-19 pandemin tar upp det mesta av vår tid när det gäller hälsofrågor så uppmärksammade Convictus World Aids Day den 1 december 2020. Convictus var då på plats på Medborgarplatsen i Stockholm för att sprida kunskap och information om hiv/aids och minnas de som gått bort i viruset. Nyfikna förbipasserande fick, förutom varm dryck och tilltugg, lära sig mer om Convictus arbete med hiv-prevention och uppsök för personer som lever i missbruk och hemlöshet.

Maria Dahlstedt

Presskontakt Verksamhetschef 0702273378

Convictus ger hjälp till samhället mest utsatta med fokus på hemlöshet, beroende och hälsa.

Convictus en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som bedriver verksamhet i flera områden i Stockholm sedan mitten av 80-talet. Vi är en öppen dörr mot gatan, en länk in i samhället. I vårt arbete fokuserar vi särskilt på frågor om hemlöshet, drog- och alkoholberoende och hälsa för att motverka socialt utanförskap. Inom området hälsa stöttar vi våra gäster med information och rådgivning inom hiv, hepatit C och andra vanligt förekommande hälsoproblem i gästgruppen. Under pågående pandemi Covid-19, informerar vi och gör riktade aktiviteter för gästerna. Vi har två serviceverksamheter, ett natthärbärge för kvinnor från EU- och tredjepartsländer, uppsökande verksamheter samt två nyktra medlemsverksamheter för de som är alkohol- och drogfria. Vi har dagligen ca 300 gäster i våra verksamheter. Organisationen har ett 90-konto, 90 05 56-2, via Svensk Insamlingskontroll och är medlemmar i branschorganisationen GIVA Sverige, för ett tryggt givande. Mer information finns på www.convictus.org.

Convictus
Magnus Ladulåsgatan 7