Gå direkt till innehåll
Convictus testbuss uppställd på en plats i Stockholm för att erbjuda gästgruppen möjlighet att snabbtesta sig för hiv.

Spridningen av hiv ska stoppas med nytt samarbete

Antalet hivfall ökar. Därför behöver tillgängligheten till hivtest utökas och nå alla målgrupper. Den 1 december på världsaidsdagen bjuder därför Noaks Ark Stockholm och Convictus in till samtal och frivillig snabbtestning på Sergels torg mellan kl. 12.00 – 14.00, som möjliggörs genom Convictus nya testbuss.

Många känner inte till sin hivstatus och det kan gå flera år innan de får en diagnos. Det finns cirka 900 personer som lever med hiv som ännu inte upptäckts och cirka 50 personer smittas varje år i Sverige. Det går att förhindra med ett enkelt hivtest.

Ingen ska behöva smittas med hiv i Sverige, det går att eliminera spridningen av hiv. Idag vet vi att det säkraste sexet är med den som har behandlad hiv. Därför ska personer som lever med hiv inte längre behöva stigmatiseras. Behandlad hiv är smittfri hiv.

- Vi måste våga göra mer för att nå ut till personer som lever i särskild sårbarhet och till de som inte känt sig berörda av hiv-frågan. Hiv är inte farligt, så länge det upptäcks och behandlas. Men den oupptäckta hivinfektionen som finns i befolkningen måste motas här och nu, säger Susanne Halsius från Convictus.

UNAIDS vill med Världsaidsdagen i år sätta ljuset på värdet av samarbeten och civilsamhällets nyckelroll i arbetet mot hiv och aids genom temat Let communities lead.

- Samarbetet mellan Convictus och Noaks Ark är ett exempel på hur civilsamhället kan komplettera och samverka med vården. Tillsammans kan vi visa på nya och icke stigmatiserande metoder att nå allmänheten och utsatta målgrupper, säger Erica Kanon från Noaks Ark Stockholm.

Sedan hivepidemins början har civilsamhället effektivt mobiliserat, engagerat och nått personer som vården annars inte når.

För ytterligare information, kontakta:

• Noaks Ark Stockholm, verksamhetschef Erica Kanon, 070-16 19 002, erica.kanon@noaksark.org
  • Convictus, Susanne Halsius, verksamhetsområdeschef Uppsökande verksamheter, 072-360 26 19, susanne@convictus.org

Om Noaks Ark Stockholm

Till den ideella organisationen Noaks Ark Stockholm kommer människor som lever med hiv eller känner någon som lever med hiv. Vi hjälper dem som har behov av att prata om hiv eller vill hivtesta sig. Vi erbjuder även utbildning och information i olika former för yrkesgrupper och allmänheten.

Om Convictus

Convictus är en politiskt och religiöst obunden ideéll förening som bl a arbetar med att informera om hiv och hepatit till grupper som lever i utsatthet, som hemlöshet och skadligt substansbruk. Vi verkar i glappet mellan människornas behov och myndigheternas insatser och för allas rätt till en god hälsa.

Om hiv

Hiv är ett virus som ger en kronisk infektion som går effektivt att behandla. Behandlingen gör så att viruset inte kan överföras, vid exempelvis oskyddat sex och graviditet. Oupptäckt, och därmed obehandlad, hiv kan ge allvarliga konsekvenser på hälsan och leda till ett livshotande tillstånd. I Sverige lever cirka 8 500 personer med diagnostiserad hiv.