Cool Company bygger nytt för att möta framtiden

Cool Company bygger nytt för att möta framtiden

– Lanserar ny frilansplattform anpassad efter befintliga och framtida användare

Efter de senaste årens tillväxtresa och steg utanför Sverige bygger frilansbolaget Cool Company en ny användarplattform – Cool Freelance. Målet är en användarplattform som enkelt anpassas för internationell expansion och för att möta den växande frilansekonomin.

Frilans som arbetsform breder ut sig över fler branscher. Idag tar människor uppdrag inom såväl snickeri, marknadsföring, programmering som träning och utbildning. Genom Cool Company kan privatpersoner frilansa och fakturera utan att starta ett eget företag och låta Cool Company sköta all administration. Användaren kan göra avdrag för utlägg, avsätta till pension, skapa gruppfakturor och en flertal andra funktioner.

Den nya plattformen som precis lanserats bygger på användarbeteende och feedback som inhämtats och anpassas efter vilken typ av frilansare som är inloggad. Eftersom en kreatör och en hantverkare har olika behov och efterlyser olika funktioner när de fakturerar anpassar sig plattformen efter frilansaren, så att man bara behöver ta del av det som är relevant för sin bransch och verksamhet.

- Vår målgrupp är på ett sätt lika bred som den vuxna befolkningen. Och den blir inte mer snäv av att vi tar fler steg utanför Sverige och på sikt utanför Europa. Det är avgörande att vår produkt anpassar sig till användaren, och att vi lever som vi lär dvs tillhandahåller en möjlighet att frilansa utan krångel, säger Peter Björkman, CTO på Cool Company.

Genom att bygga en ny användarplattform har frilansbolaget gjort ett rejält lyft rent teknologiskt och säkerställt både kapacitet och drift för framtiden. Genom en bättre underbyggd modulär arkitektur, mer intuitivt gränssnitt och en hög grad automatisering ska användaren kunna förlita sig mer på plattformen och behöva mänsklig support allt mindre.

Planerad expansion bakom den nya lanseringen
    Peter Björkman, som tidigare varit med och byggt upp Snow Software, är CTO på Cool Company sedan 2021 och är den som ytterst ansvarar för den nya plattformen. Med en rejäl erfarenhetsbank i ryggen menar han att den största utmaningen med sådana här projekt är att hålla två system i gång samtidigt, man ska både underhålla den ursprungliga plattformen och samtidigt bygga upp den nya och successivt flytta över användare.

Cool Company har vuxit med 34 procent sedan 2015, och har under 2021 tagit klivet in i både Danmark och Finland, med siktet inställt på fortsatt internationell expansion. Bolaget som planerar att växa med ytterligare 30 procent de närmsta åren menar att tillväxt och expansion ställer krav på produkten och anpassningsbarheten till fler användare, och fler länders lagstiftningar och skatteregler.

- Den nya produkten är betydligt mer skalbar för att enkelt kunna implementeras och anpassas till nya marknader med andra typer av utmaningar, regler och användare än på våra befintliga marknader. Nu kan vi snabbt komma igång där vi sätter siktet, och hantera betydligt fler användare, säger Peter.