Cool Companygruppen presenterar: Rekordkvartal i Storbritannien under Q1 2023

Cool Companygruppen presenterar: Rekordkvartal i Storbritannien under Q1 2023

– Redovisar en tillväxt om 96 procent första kvartalet jämfört med 2022

Frilansbolaget Cool Company avslutar årets första kvartal med rekordtillväxt i Storbritannien och stark framgång för företagserbjudandet på flera marknader. Skakiga tider till trots fortsätter inflödet av nya användare att öka och bara i Sverige ökade antalet registrerade användare med 68 procent första kvartalet jämfört med 2022.

I Storbritannien syns en tillväxt om hela 96 procent för årets första kvartal, jämfört med samma kvartal 2022. Tillväxten återspeglas i såväl antal användare som antal fakturor. I Storbritannien har antal fakturor som hanteras av Cool Company ökat med 56 procent, och aktiva frilansare har ökat med 55 procent under Q1 2023 jämfört med Q1 2022.

Framför allt är det företagserbjudandet som står för tillväxten. Under första kvartalet 2023 har bolagets företagsben i Storbritannien vuxit med hela 135 procent jämfört med samma period föregående år. Den största kundgruppen inom företagsbenet hos Cool Company på den brittiska marknaden är rekryteringsbyråer vilka anlitar bolaget för löneutbetalning och administration för frilansare och konsulter inom bolaget.

- Som ett så kallat Umbrella Company i Storbritannien sticker vi ut som svenskt bolag. Vi har en digital tyngd som kommit mycket längre än många brittiska konkurrenter vilket rekryteringsbolagen ser stora fördelar i, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Stark tillväxt för företagserbjudandet i Norden

Cool Company har varit verksamma på den brittiska marknaden sedan 2018, och i Norge sedan 2015. På den norska marknaden syns likaså en rejäl tillväxt under Q1 om hela 47 procent, och mer specifikt växer företagserbjudandet med 165 procent jämfört med Q12022.

- Företagsbenet av Cool Company är speciellt intressant just nu när tiderna är osäkra och många ser sig om efter trygga och mer flexibla personallösningar för att kunna behålla personal och laga efter läge, säger Jonny Simonsson.

Generellt i Norden har antal nya registrerade användare för att fakturera utan företag ökat markant det senaste kvartalet. Jämfört med samma period 2022 redovisas en ökning om hela 69 procent. För den svenska marknaden enskilt redovisas en ökning om 68 procent, och norska marknaden står för hela 113 procent.