Stor ökning av frilansande egenanställda i Stortbritannien

Cool Companygruppen presenterar: Rekordstor tillväxt i Storbritannien under maj

Cool Companygruppen växte med hela 57 procent under maj jämfört med samma period förra året, och störst tillväxt uppvisas i Storbritannien som vuxit med hela 338 procent jämfört med maj 2020. För den svenska marknaden syns stark tillväxt för majoriteten av branscher som egenanställda är aktiva inom, och det är aktiviteten bland kvinnorna som ökat mest.

Den största tillväxten står frilansbolaget Cool Companys B2B-affär för, som globalt enskilt vuxit med 95 procent jämfört med maj 2020. B2C-affären har vuxit med hela 41 procent, vilket enligt Cool Company pekar på en stark och tydlig start på återhämtning efter pandemin. I Sverige redovisar bolaget under maj en tillväxt på 53 procent. Bland Cool Companys svenska användare syns en större tillväxt i faktureringsvärde rent procentuellt bland kvinnor. Jämfört med maj 2020 fakturerar kvinnorna 60,3 procent högre, och männen fakturerar 41,8 procent mer.

Största tillväxten någonsin i Storbritannien
Sedan 2018 har Cool Company varit verksamma i Storbritannien inom både B2C- och B2B-segmenten. År 2019 investerade företaget nya krafter och medel i den brittiska marknaden och anställde bland annat en ny affärsansvarig i Storbritannien. Sedan dess har fler investeringar gjorts och i takt med att restriktioner från pandemin minskar syns nu en starkare tillväxt än någonsin. Under maj 2021 växte affären i Storbritannien med hela 338 procent jämfört med maj föregående år.

- Resultaten i Storbritannien visar månad efter månad att vi är på helt rätt plats vid precis rätt tillfälle och vi ser inga tecken på inbromsning. Tvärt om, vi har krattat för att kunna lägga i så pass höga växlar som marknaden nu efterfrågar, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

De starka resultaten i Storbritannien speglas inte enbart genom den övergripande tillväxten. Antal aktiva användare har bara sedan förra månaden ökat med 58 procent, och tittar man på antal fakturor som användarna i Storbritannien skickat i maj jämfört med april i år syns en ökning på 83 procent.

Egenanställning inom vårdsektorn växer mest
    Vårdsektorn är den bransch som i Sverige under maj 2021 jämfört med föregående år vuxit mest procentuellt sett, med hela 363 procent tillväxt. Även egenanställda inom underhållningsbranschen t.ex. DJ’s visar på tillväxt jämfört med maj 2020, hela 112,6 procent tillväxt. Likaså har frilansande genom egenanställning inom hälsa/skönhet/mode vuxit med hela 94,4 procent under maj 2021.

- Frilans genom egenanställning växer inom de flesta branscherna, och inte minst har vi sett en enorm tillväxt i branscher som snabbt behövt ställa om och skala upp personalstyrkan till följd av pandemin som t.ex. inom vårdsektorn, säger Jonny Simonsson.

Branscher som stått starkt jämfört med mer utsatta branscher under pandemin är IT och kreatörsbranschen, men som trots det visar på en rejäl tillväxt under maj. 16,8 procent för IT-branschen respektive 48,9 procent för kreatörsbranschen. De enda branscherna som inte visar på tillväxt under maj 2021 är kulturbranschen samt restaurang- och eventbranschen, något som Cool Company tror ändras i takt med att restriktionerna nu lättas upp.

Topplista: Branscherna som växer mest inom egenanställning i Sverige

1. Vård 363%