Cool Companygruppen redovisar Q2: Växer med 14 procent i Sverige jämfört med Q1

Cool Companygruppen redovisar Q2: Växer med 14 procent i Sverige jämfört med Q1

- Och ökar antal registrerade trots minskad marknadsföringskostnad

Årets andra kvartal visar på en rejäl ökning registrerade användare, ökade timarvoden bland frilansare och tillväxt inom företagssegmentet, trots att Cool Company minskat marknadsföringskostnaden under kvartalet.

Frilansbolaget Cool Company avslutar årets andra kvartal med att redovisa en tillväxt om 8 procent för hela bolaget och 14 procent på den svenska marknaden, jämfört med föregående kvartal.

Bolaget som tillhandahåller fakturering utan företag för privatpersoner har haft hela 41 procent fler som registrerat sig och skapat konto under andra kvartalet än under samma period föregående år, det trots att man lyckats minska kostnader för marknadsföring med hela 37 procent under Q2 2023 jämfört med Q2 2022.

- Vi har likt många varit försiktiga under året till följd av den skakiga omvärlden, men det handlar egentligen om att vi satsat på annan typ av marknadsföring än klassisk betald spridning. Vi har styrt om och har vi har styrt rätt, det ser vi redan nu, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Frilansares timarvoden ökar under 2023
Bland frilansare som fakturerar genom Cool Company syns trots lågkonjunktur och en skakigare arbetsmarknad en stabilitet sett till inkomst. Jämfört med förra året har timarvoden bland frilansare vuxit under året inom de flesta branscher som frilansarna fakturerar och jobbar inom.

Vård- och kultursektorn har vuxit timarvoden mest under 2023 jämfört med 2022, med 48 procent för vårdsektorn och 33 procent för kultursektorn. Kreatörsbranschen som är den största bland frilansare har också ökade snittarvoden, med hela 13 procent sedan 2022.

- Även frilansare och konsulters prissättning behöver gå i linje med stigande priser i samhället och vi är glada att den stora majoriteten lyckas följa med i utvecklingen. Vi höjer dock inte våra priser utan håller fast vid vår procentuella avgift och stöttar användarna i den mån vi kan, säger Jonny Simonsson.

B2B-verksamheten växer – konsultbolag
Inom bolagets B2B-verksamhet, där Cool Company hanterar lön, försäkring och arbetsgivaransvar för bolag med flexibel personal, syns en tillväxt om 13 procent under Q2 2023 jämfört med Q1 2023. Kundsegment som konsultbolag ökar mest bland bolagets företagskunder, både sett till nya inkommande kunder men även tillväxt hos befintliga kunder.

Även den danska marknaden går framåt där Cool Company expanderat tillsammans med företagskunder, jämfört med förra kvartalet har bolaget vuxit med 13 procent även i Danmark. Jämfört med andra kvartalet 2022 är tillväxten ännu större i Danmark, en ökning om hela 32 procent.