Cool Companys företagstjänst växer med 48 procent under Q3

Cool Companys företagstjänst växer med 48 procent under Q3

- och Storbritannien tar täten med en tillväxt om 101 procent

Frilansbolaget Cool Company redovisar en kraftig tillväxt för tredje kvartalet, inte minst växer företagstjänsten med så mycket som 48 procent. Hela Cool Companygruppen växer med 20 procent jämfört med samma period föregående år och den kraftigaste ökningen om hela 101 procent står den brittiska marknaden för.

Trots det osäkra världsläget går frilansbranschen stadigt framåt och under tredje kvartalet växer Cool Companys företagslösning med hela 48 procent. Genom företagstjänsten sköter Cool Company löneutbetalning och fullt arbetsgivaransvar för företag med flexibel personal så som frilansare och konsulter, inom och utanför Sverige.

Bolaget grundades i Sverige 2009 och i takt med en arbetsmarknad i förändring och frilansandets framfart har bolaget expanderat till övriga Norden och Storbritannien. När det tredje kvartalet går i mål redovisar hela Cool Companygruppen en tillväxt om 20 procent jämfört med samma period förra året.

-Det är en intressant tid för hela arbetsmarknaden. Kriser som pandemin ställde bland annat om villkoren för kontorets roll och distansarbetet. Den lågkonjunktur vi nu står inför tror vi kan rita om kartan på nytt och ge extrajobben och sidouppdragen en mer central roll för människor som behöver bredda sin inkomst, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company

Kraftig tillväxt utanför Sveriges gränser
    Under det tredje kvartalet skördar Cool Company stora framgångar utanför Sveriges gränser. Den största tillväxten om 101 procent står den brittiska marknaden för och företagstjänsten växer med hela 107 procent under Q3. Själva faktureringen i Storbritannien ökar dessutom med 54 procent.

Samtidigt växer bolaget fortsatt rejält även i Norge och tillväxten når hela 60 procent under Q3, tillväxten för företagslösningen i landet växer med hela 188 procent. Likaså ökar faktureringen i Norge med 19 procent jämfört med Q3 2021.

Generellt fortsätter frilansbolaget att framgångsrikt växa och attrahera frilansare både i och utanför Sverige. Under det tredje kvartalet har hela 54 procent fler anslutit i Storbritannien än under samma period förra året, och hela 42 procent i Norge.

- Både i Storbritannien och i Norge tar vi stora kliv under det tredje kvartalet och vi spår att resten av året kommer gå i samma tecken. Det är betryggande då vi framöver planerar att ta oss an nya spännande utmaningar när det kommer till lansering av globala tjänster, säger Jonny Simonsson.

Historiskt sett har yrken inom den kreativa branschen varit typiska frilansyrken och det är just de kreativa frilansarna som fakturerar högst summor under årets tredje kvartal. Frilansare inom design fakturerar högst summor, följt av IT och marknadsföring.