Frilansande PR-konsulter är bäst på att ta betalt

Frilansande PR-konsulter är bäst på att ta betalt

Och DJ- och artistbranschen ökar med hela 147 procent sen pandemin

Frilansbranschen blomstrar för de kreativa yrkena, det visar sig bland annat i att frilansande PR-konsulter är de som är bäst på att ta betalt för sitt arbete. Dessutom syns nu en stor ökning av frilansare i yrken som haft det svårt under pandemin. Exempelvis växer DJ- och artistbranschen så det knakar och ökar med 147 procent under 2022 jämfört med förra året.

Kreativa yrken står starkt i frilansvärlden och dominerar som de vanligaste frilansyrkena, bland alla ålderskategorier utom de äldsta. I åldrarna 18–25 och 26–40 är det vanligast att frilansa inom marknadsföring. I åldrarna 41–55 är design vanligast och för de som är 56 år och äldre är det administrationsuppdrag som dominerar.

Under 2022 är det bland både kvinnor och män PR-konsulter som är bäst på att ta betalt och fakturerar i snitt högst belopp. Tittar man på vilka yrken där kvinnor ökat sitt fakturavärde mest procentuellt under 2022 jämfört med året innan är det guider som leder, följt av testare. För männen är det grävare som höjt priset på sin faktura mest, medan headhunters kniper andraplatsen.

- Det är inte förvånande att det är just dessa yrken som ökat prislappen mest sen förra året. Det ligger i tiden att både guider och headhunters är mer efterfrågade och uppdragen rullar på igen efter en hård pandemitid. Det ska vara grävare som är en bubblare då, säger Matilda Konkell, kommunikationschef på Cool Company.

Starkt uppsving för tidigare pandemidrabbade frilansyrken

Inom branscher där det varit svårare att hitta uppdrag under pandemin syns en rejäl ökning av frilansare. Störst ökning syns inom DJ- och artistbranschen som ökar med hela 147 procent under 2022 jämfört med året innan. Näst störst ökning syns inom vårdbranschen (67%), och därefter är det restaurang och event-branschen (56%) som hakar på.

Det är också inom branschen för DJ och artister om ökningen av antalet fakturor under året ökat mest, med så mycket som 226 procent. Därefter hamnar vårdbranschen på 169 procent följt av kulturbranschen som har en ökning på 84 procent.

- Världen börjar återställa sig efter pandemin och det syns tydligt bland frilansare inom både DJ-, artist-, restaurang- och eventbranschen att uppdragen har börjat rulla in igen. Det är frilanstäta branscher som förutom att de skapar mängder av jobbtillfällen för frilansare, skapar fina minnen för människor, säger Matilda Konkell.

Det är inte bara inom pandemidrabbade frilansyrken som uppdragen ökar, även jobb inom kreativa branscher fortsätter att öka och Cool Company menar att det inte syns några tecken på en utplaning. Dessutom visar en Sifo-undersökning som utfördes på uppdrag av Cool Company att 67 procent av svenskarna kan tänka sig att ta ett frilansuppdrag på sidan av sin vanliga sysselsättning.

Topplista - frilansbranscherna som växer mest
    Baserat på Cool Companys statistik över störst
    ökning i antalet skickade fakturor.

1. DJ/artist
    2. Vård
    3. Kultur

Topplista - frilansarkvinnorsom är bäst på att ta betalt
    Baserat på Cool Companys statistik över snittfakturerat
    värde per användare.

1. PR-konsult
    2. Försäljare
    3. Controller
    4. Produktionsledare
    5. Sjuksköterska

Topplista - frilansarmän som är bäst på att ta betalt
    Baserat på Cool Companys statistik över snittfakturerat värde per användare.

1. PR-konsult
    2. Dansare
    3. Flyttstäd
    4. Grävning
    5. Svetsare

Frilansyrkena som ökat sin snittfaktura mest bland kvinnor
    Baserat på Cool Companys statistik över högst procentuell ökning av snittfakturor.

1. Guide
    2. Testare
    3. PR-konsult
    4. Sånglärare