Frilansbolaget redovisar första kvartalet 2022: Cool Company inleder året med 31 procent tillväxt under Q1

– Kreatörsbranschen i spetsen över största frilansbranscher

Frilansbolaget fortsätter växa, likt frilansbranschen i Sverige, Norden och stora delar av Europa. När årets första kvartal nått sitt slut kan Cool Company konstatera att bolaget jämfört med samma period föregående år vuxit med hela 31 procent. Den bransch som står starkast bland egenanställda frilansare är kreatörsbranschen.

Årets första kvartal pekar mot ett starkt år för frilansbolaget Cool Company. Jämfört med Q1 2021 har bolaget vuxit med hela 31 procent. B2C-verksamheten, som utgör störst del av hela bolaget, har vuxit med 18 procent. Segmentet drivs till störst del av egenanställda frilansare inom kreativa yrken exempelvis designer.

För bolagets B2B-verksamhet uppvisas en tillväxt om hela 59 procent under första kvartalet jämfört med samma period förra året.

– Vår B2C-verksamhet har varit stark och stabil länge, och det är glädjande att vi fortsätter att växa inom segmentet. Lika glädjande är det såklart att vår B2B-verksamhet tar stora kliv framåt månad efter månad. Vi tror att allt fler företag nu upptäcker styrkan i att göra sig mer flexibla och överlåta personaladministration och arbetsgivaransvar till extern expertis, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Idag har Cool Company verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien, vilka samtliga visar på positiva siffror för första kvartalet. I Sverige har bolaget vuxit med 27 procent, i Norge 49 procent och i Storbritannien hela 123 procent första kvartalet. För Danmark som är en ny marknad för Cool Company finns inga siffror att jämföra med.

Däremot kan man se på utfallet i Danmark mellan fjärde kvartalet 2021 och första kvartalet 2022, där Cool Company redovisar en tillväxt om hela 45 procent.

Kreatörsbranschen dominerar egenanställning
    Cool Company har länge varit starka inom så kallade White-collar professionals, dvs tjänsteman i svensk översättning. För årets första kvartal syns inga avvikelser utan kategorin fortsätter att dominera bland egenanställda frilansare. Inte minst frilansare inom kreatörsbranschen, som är den bransch som flest fakturerar inom med yrkeskategorier som design, marknadsföring och foto.

– Hela kreatörsbranschen växer. Många som vänder sig till oss vill testa på livet som frilansare utan att behöva starta ett helt eget företag, medan andra följer med oss hela vägen för att själv slippa hantera administration och bokföring, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.