Under maj redovisar Cool Company en tillväxt om hela 107 procent i Storbritannien

- den kreativa branschen dominerar egenanställning hos frilansbolaget

Frilansbolaget Cool Company redovisar ett starkt och stabilt maj på alla marknader. Totalt växer bolaget med 23 procent och även denna månad går Storbritannien otroligt starkt och växer med 107 procent jämfört med maj förra året. Även Norge redovisar en stark månad och växer med 62 procent.

Trots att det stormar i omvärlden går frilansbolaget Cool Company stabilt framåt och tillväxten syns på alla marknader. För Sverige når tillväxten 18 procent och i Storbritannien är tillväxten hela 107 procent jämfört med förra året. I Danmark växer Cool Company sin verksamhet med 8 procent under maj jämfört med april.

I Norge var maj en stark månad med en tillväxt på 62 procent. Många nya användare ansluter till bolaget, en ökning om hela 82 procent jämfört med maj året innan. Samtidigt skickas 73 procent fler fakturor i Norge.

- Vi växer fortsatt markant i Storbritannien månad för månad, och det gläder oss att se hur Norge också gör ett uppsving och redovisar ett riktigt starkt maj. I stort har vi en bra tillväxt överallt som bäddar för ett starkt slut på andra kvartalet, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Kreativa branschen dominerar fortsatt inom egenanställning

Hos Cool Company kan man arbeta som egenanställd inom i princip vilken bransch som helst. Det är inom den kreativa branschen som frilansare både skickar flest fakturor och som i snitt har högst fakturavärde under maj 2022, precis som förra året. För bolagets frilansverksamhet är det ROT-yrken som bygg och renovering som fakturerar högst värde, jämfört med förra året då frilansare inom design skickade de dyraste fakturorna.

- Frilansare fakturerar för alla tänkbara yrken hos oss, men för den kreativa branschen har frilansande varit extra populärt. Det är ingen överraskning att just de lägger tid på att vara kreativa och lämnar över förtroendet för administrationen till oss även i år, säger Jonny Simonsson.