Jalla jalla en jul för alla viktigare än någonsin

Coronakrisen har slagit hårt mot samhället och berört oss alla på ett eller annat sätt. Vi kan dagligen läsa i tidningen om hur företag drabbas ekonomiskt, kulturevenemang ställs in och kontor ekar tomma. Många av oss har skaffat hem-anpassade fritidsaktiviteter, vi köper med mat hem istället för att äta ute och vi ser livekonserter på en skärm, allt för att försöka stötta ett oroligt näringsliv samtidigt som vi håller nere smittspridningen. Men hur påverkar krisen de av oss som redan har det svårt?

Sydsvenskan har i oktober skrivit om Stadsmissionens utmaningar med ökat tryck och omställning för att undvika smitta. Många människor riskerar att hamna i utanförskap som ett resultat av pandemin. Många har blivit av med sitt arbete och riskerar att även bli av med bostaden. När samtidigt den sociala kontakten minskar och många evenemang ställs in blir det svårt att få stöd, både av myndigheter och av medmänniskor. Dessutom närmar sig julen och allt som kommer med den. Det blir en annorlunda jul i år, även för de som inte har en stor familj de vanligtvis firar med.

Jalla jalla en jul för alla, en julfest som varje år arrangeras av föreningen Cool Minds på Moriska Paviljongen i Malmö, har valt att inte ställa in i år. Istället blir det en julfest som anpassats noga enligt rådande restriktioner. Firandet kommer att vara uppdelat i två evenenemang - ett på Moriskan där mat och dryck serveras till sittande gäster och ett i Cool Minds egna lokaler där aktiviteterna är anpassade för barn och unga. I Cool Minds lokaler kommer max 50 personer (inklusive volontärer) vistas åt gången och besökarna får bara stanna i 2 timmar för att alla som vill ska hinna ta del av firandet.

Julen är redan en tuff tid för många, och avsaknaden av gemenskap kan få förödande konsekvenser för någon som känner sig ensam och kanske lider av psykisk ohälsa. Karin Schulz från den ideella föreningen Mind uttalar sig om just detta: “Att inte ha samma tillgång till viktiga förebyggande åtgärder som rutiner, socialt umgänge och fysisk aktivitet ökar risken för depression, ångest och självmordstankar. Personer med psykisk ohälsa är också mer sårbara för förändringar.” Julfesten Jalla jalla en jul för alla har blivit en tradition för ett stort antal Malmöbor och firandet på Moriskan betyder mycket för många. Att få en god julmiddag inne i värmen, att få vara en del av den stora gemenskapen och få julklappar med sig hem kan bidra till en ljusare årstid när många har det som svårast. Att ställa in julfesten skulle beröva många denna medmänsklighet och värme. Kanske är årets Jalla jalla en jul för alla därför till och med den viktigaste hittills.

• Sociala frågor

• jalla jalla en jul för alla

• Malmö

Cool Minds är ett science center för barn och unga i Malmö Folkets Park. Vi vill inspirera och väcka nya framtidsdrömmar inom programmering, teknik, kreativt skapande och naturvetenskap.

Alice Berger
Volontäransvarig