De får Sveriges 12:a i alternativa Eurovision

Hello Rotterdam! What an amazing show you present tonight! Är ord som vi tyvärr inte får höra i år. Däremot får vi höra "Sweden's 12 points goes to ..." när SVT arrangerar sin egen alternativa Eurovision-final.

Efter att årets Eurovision Song Contest blev inställt arbetade SVT med Christer Björkman och Edward af Sillén i spetsen fram en alternativ tävling där TV-tittarna ska rösta fram vilken låt som får Sveriges tolvpoängare. Frågar vi oddssättarna på spelbolaget Coolbet, som är först ut att erbjuda odds på tävlingen, står det framförallt mellan tre kandidater som rankas högst med följande motivering.

“Först och främst lyssnar vi in oss på de 41 bidragen och bedömer vinstchanserna efter eget tycke. Därefter kollar vi på var Sveriges tolva har gått de tidigare åren – och sist men inte minst väger vi in de olika bidragens popularitet och antal spelningar på radio och streamingtjänster. Då får vi en bra fingervisning om hur poängen kommer att fördelas” säger Petter Lundmark, Marknadschef på Coolbet.

Om vi gör en tillbakablick på de sex senaste upplagorna av Eurovision Song Contest har Sveriges tolva gått till Australien två gånger och en gång vardera till Norge, Danmark, Belgien och Österrike.

Under dessa sex år har Norge fått poäng från Sverige fem gånger vilket våra grannar i väst är bäst med. En annan granne, Polen, har under denna period fått svenska poäng fyra gånger vilket man är näst bäst på tillsammans med Nederländerna.

“Till årets upplaga kan vi inte bortse från Islands virala succé ”Think about things” som har varit en stor snackis på Twitter, och dessutom fått en del draghjälp från den kommande Netflix-filmen “Eurovision” där komikern Will Ferrell spelar en isländsk artist som tävlar i Eurovision Song Contest. Ett lustigt sammanträffande som kanske kan komma att bli avgörande” avslutar Lundmark.

Oddsen Sveriges 12-poängare

Kroatien 501.00
Spanien 501.00
Vitryssland 751.00

Oddsen är hämtade från coolbet.com

Sändningstider

Eurovision: Inför ESC, lördag 9 maj kl. 21.00 i SVT1 och SVT Play

Eurovision: Sveriges 12:a, torsdag 14 maj kl. 21.00 i SVT1 och SVT Play

Eurovision: Europe shine a light, lördag 16 maj kl. 21.00 i SVT1 och SVT Play

Om Coolbet

Coolbet har en svensk spellicens för kommersiellt onlinespel och vadslagning genom Spelinspektionen.

Coolbet strävar efter att vara ett rättvist, personligt och öppet företag som delar information du knappast hittar på någon annan spelsajt. Coolbet vill förbättra våra kunders kunskap för onlinespel ständigt fokusera† på produktutveckling och innovation samt sätta en ny standard för ansvarsfullt spelande.

Mer information om bolaget finns på www.coolbet.com

Petter Lundmark

Presskontakt Country Manager Sweden