Pressmeddelande -

​Cool Company sköter löneutbetalningar till hundratals influencers i 29 länder med ett klick

Marknadsföringsbolaget Relatable jobbar med influencers, en glödhet bransch som växer så att det knakar. Istället för att representera ett mindre antal sociala profiler och koppla ihop dem med företag har Relatable valt att göra tvärt om. Relatable har scannat av hela Instagram och Youtube och byggt ett eget index över sociala profiler. Totalt har bolaget över 14 miljoner influencers och deras olika målgrupper i sitt system. Indexet baseras på hur många följare de olika kontona har och hur engagerade deras följarskara är. På kundlistan finns företag som Google, Adobe, Lego och Spotify och bolaget beräknar att omsätta 100 miljoner kronor nästa år.

– Till skillnad från våra konkurrenter ser vi oss inte som en agentur för enskilda individer. Vi ser oss mer som ett marknadsföringsbolag som sätter ihop kampanjer och kopplar den till de influencers som ger den bästa räckvidden, säger Martin Garbarczyk, vd och grundare i bolaget.

När Relatable får ett uppdrag sätter de ihop kampanjen från a till ö. Via bolagets index över Instagram och Youtube kontaktar de sedan de influencers de anser kan leverera värde i uppdraget och erbjuder kreatören ett arvode för delaktighet i kampanjen. I många kampanjer kan det vara hundratals influencers från flera länder delaktiga. Det ställer stora krav på en effektiv hantering av utbetalning av löner.

Det är här Cool Company kommer in. Tillsammans med Relatable har Cool Company byggt ett API som gör det lätt för både Relatable och de deltagande kreatörerna att hantera löneutbetalningen.

Relatable har byggt ett eget betalningssystem för sina kampanjer i 29 olika länder. När ett uppdrag är genomfört får kreatören en länk som de klickar på och kan välja hur de vill ha betalt. Ett av alternativen är att få betalt via Cool Company

– Eftersom många av kreatörerna vi jobbar med inte är influencer på heltid och har egna bolag är Cool Company ett väldigt smidigt sätt för båda parter. Förutom att det är snabbt och smidigt finns det en annan fördel med att allt hanteras digitalt, det blir mindre fel eftersom allt är programmerat att skötas digitalt hela vägen, säger Martin Garbarczyk

Med Cool Companys lösning slipper Relatable hantera löneutbetalningar och inbetalningar av skatt och arbetsgivaravgifter. Allt detta sker i Cool Companys lösning.

– Relatable är ett tydligt exempel på hur arbetsmarknaden internationaliseras och digitaliseras och där lönehanteringen skulle bli oerhört krävande utan egenanställningsföretag, säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company.

• Ekonomi, finans

Cool Company erbjuder egenanställning som gör det möjligt för privatpersoner att ta uppdrag utan att ha eget företag. Samtidigt kan företag få uppdrag utförda mot faktura utan att anställa. Cool Company har arbetsgivaransvaret.

Verksamheten bidrar till en vit och sund ekonomi:

• Vi hanterar skatter, avgifter och moms åt den egenanställde.
  • Vi står för arbetsskade- och grupplivförsäkring, samt erbjuder ansvarsförsäkring och tilläggsförsäkringar.
  • Våra system ger även användaren en enkel kontroll on-line över fakturor, lönespecifikationer, betalningsstatus, kund- och artikelregister mm.

Cool Company är grundat av Jan Bergstrand som har mångårig erfarenhet från bemanningsbranschen.

Cool Company Skandinavien AB är ett svenskt bolag som erbjuder administrativa tjänster. Delägare i bolaget är Verdane Capital Funds (Verdane) vilka är Nordens största och mest framgångsrika ägare och förvaltare av secondary funds. Verdane förvaltar ett kapital på 10 miljarder kronor.

Rickard Svensson

CMO Marketing 0704920309