Form i Värmland vinnare i regionsfinalen

Form i Värmland vinnare i regionsfinalen

Bidraget Form i Värmland vann den regionala uttagningen för kooperativa affärsidéer i Karlstad. Nu väntar nationell final den 10 oktober och chans att vinna bland annat 100 000 kronor i startkapital för medlemmarna Jessica Edlom, Mia Toresson och Anna Rongedahl.

-  Tack, fantastiskt spännande! Vi är precis i uppstarten, det finns mycket vi kan och vill göra och nu får vi en chans att göra det, säger Jessica Edlom, en av medlemmarna i det vinnande bidraget.

Sammanlagt 8 bidrag tävlade idag med sina kooperativa affärsidéer i regionfinalen i Karlstad som är en del av den nationella entreprenörstävlingen ’Jakten på ostartade företag’. Efter tät konkurrens och stor vånda enades juryn slutligen om en vinnare.

-  Årets vinnare i Karlstad är en förening som vill locka fler kreatörer och ny innovation till länet och sätta Värmland på kartan som ett form och designlän, berättar Jonas Ekstam från Riksbyggen och regional jurymedlem för Jakten på ostartade företag.

Form i Värmland får det regionala priset i tävlingen på 10 000 kronor i startkapital och en plats i finalen i Stockholm den 10 oktober. Kooperationen i Värmland förstärker den regionala vinstsumman ytterligare med 12 500 kr. Det blev alltså en total vinstsumma i Karlstad på 22 500 kr!

I finalen i Stockholm får vinnaren bland annat ett startkapital på 100 000 kronor, medlemskap i Arbetsgivarföreningen KFO och några timmars fri rådgivning från PWC.

Jakten på ostartade företag är en nationell entreprenörstävling för att utse årets bästa kooperativa affärsidé. Uttagningen sker vid sex regionfinaler: Malmö, Högsby, Sundsvall, Göteborg, Karlstad och Stockholm. Finalen sker i Stockholm den 10 oktober. Sammanlagt har 73 kvalificerade bidrag lämnats in av entreprenörer över hela landet. Omkring åtta bidrag har antagits till respektive regionfinal. De utvalda bidragen har valts ut enligt kriterierna:

·  Kreativ höjd

·  Affärspotential

·  Koppling till de sju kooperativa principerna

I juryn i Karlstad ingick juryns ordförande Gun-Britt Mårtensson (tidigare ordförande i Coompanion Sverige), Jesper Svensson (PWC), Jonas Ekstam (Riksbyggen) samt Peter Franke (Värmlands Folkblad).

Jakten på ostartade företag genomförs av Coompanion och Arbetsgivarföreningen KFO tillsammans med Värmlandskooperativen som lokal arrangör.

För intervju med medlemmar från det vinnande affärsidébidraget Form i Värmland:

Jessica Edlom, 070– 2335795, jessica@edlomform.se

Mia Toresson, 076-1146540, mia@daisylee.com

Anna Rongedal, 070-3318004, anna@rongedal.com

För mer information om Jakten på ostartade företag:
Gun-Britt Mårtensson, ordförande, 070 – 589 33 06
www.ostartat.se

Coompanion är företagsrådgivaren för alla som vill starta kooperativa företag.Vi erbjuder personlig rådgivning – även online. Vi finns på 25 platser i hela landet - i stort sett ett Coompanion i varje län.

Coompanion breddar entreprenörskapet och ger er som vill förverkliga företagsidéer tillsammans skräddarsydd information, företagsrådgivning och utbildning - från idé till framgångsrikt företagande.

Coompanion Sverige är de 25 regionala Coompanions paraplyorganisation. Uppdraget är att på nationell nivå främja kooperativt företagande och arbeta med opinionsbildning för kooperation och social ekonomi. Coompanion Sverige ska också vara den nationella kontakten mellan det lokala kooperativa utvecklingssystemet och riksdag, regering samt andra nationella organ.

Under 2012 hjälpte vi 452 företag med drygt 7 052 entreprenörer att starta.

Tillsammans omsatte vi 2012 ca 118 miljoner kr.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Statliga Tillväxtverkets finansiering gör det möjligt för oss att ge rådgivning kostnadsfritt.