HALLAND FÅR EN NY MÖTESPLATS FÖR HÅLLBAR SAMHÄLLSUTVECKLING

Trots pandemier och mötesrestriktioner planeras det för fullt för att öppna upp en ny mötesplats för hållbar samhällsutveckling i Halland. Impact House, som är Hallands första samverkansplats där hållbarhet och samhällsentreprenörskap står i fokus kommer ha sin hemvist på Östra Långgatan, mitt i centrala Varberg. I den ljusa lokalen som tidigare varit butikslokal, kommer det finnas möjlighet att hyra en fast kontorsplats och det kommer även att finnas tillgång till ett flertal mer flexibla kontorsmiljöer, mötesrum och olika spännande eventytor. En del av ytan kommer också att fungera som en inkubator för samhällsentreprenörer i Halland. Hubben vänder sig till alla företag, organisationer och människor som vill vara med och lösa samhällsutmaningar på olika sätt. Det är Coompanion Halland som är initiativtagare till mötesplatsen, men Kajsa Vik som är verksamhetsledare på Coompanion Halland, berättar att man inom kort kommer att bilda en ny ekonomisk förening som kommer att vara öppen för fler regionala och lokala aktörer och företag att delta i driften och utvecklingen av verksamheten.

Samhällsutmaningar är inget man löser själv och det är flera aktörer i Halland som brinner för att stötta entreprenörer och att bidra till utvecklingen av länet. Med tanke på alla de utmaningar vi ser idag kopplat till klimat, hälsa, integration, jämlikhet och inte minst den krisen som vi nu ser till följd av Corona så kommer behovet för samarbete, innovation och framförallt fler hållbara affärsidéer bara att öka, fortsätter Kajsa. Vår förhoppning är att personer med spännande affärsidéer kopplat till samhällsutmaningar skall känna att detta är en plats för dem och vi vill ge dem en chans att få utveckla och testa sina idéer i samverkan med andra. Det kommer också att finnas stora möjligheter att använda digital teknik som ett led i ökad tillgänglighet och nya affärsmöjligheter.

Många aktörer som idag har som uppdrag att stötta entreprenörer och hållbar tillväxt i regionen är positiva till arenan. Både Almi, Halmstads företagsinkubator High 5 och Varbergs företagsinkubator Potential VBG ser också en stark utveckling där fler entreprenörer vill bidra till samhällsnytta genom sina affärsidéer. Även Näringslivs och Destinationsutvecklingskontoret (NOD) i Varbergs Kommun ser ett ökat intresse för hållbarhet i sina möten med företag runt om i kommunen.

Vi ser fram emot att få tillgång till arenan där vi tror att många nya projekt och samarbeten kan uppstå. På NOD driver vi flera spännande utvecklingsprojekt till exempel inom cirkulär ekonomi, innovation och stadsutveckling och det arbetet vill vi gärna få möjlighet att visa upp för fler. Vi vill också gärna bidra till att ännu fler företag och verksamheter startar där man fokuserar på hållbarhet i sina affärsmodeller, säger Louise Wallmander som arbetar som utvecklingsstrateg på NOD.

Högskolan i Halmstad genomförde för 3 år sedan en förstudie där man intervjuade samhällsentreprenörer runt om i Halland. Där såg man att behovet för en mötesplats, men också behovet bland annat av affärsutveckling, finansiering och kommunikation med fokus på samhällsentreprenörernas utmaningar var stort.

Sedan 2 år tillbaka driver Coompanion Halland tillsammans med Högskolan i Halmstad projektet CooCreate som finansieras av Region Halland och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Målsättningen är att stötta samhällsentreprenörer i deras utveckling mot hållbara verksamheter, att öka kunskapen i länet kring samhällsentreprenörskap, socialt företagande och sociala innovationer och att etablera en arena där fler idéer och samarbeten kan uppstå och utvecklas.

Kontaktpersoner:

Lina Borghardt, rådgivning och affärsutveckling Coompanion/ projekt CooCreate

lina.borghardt@coompanion.se (0731-543366)

Kajsa Vik, Verksamhetsledare Coompanion

Kajsa.vik@coompanion.se (0705-147765)

Coompanion Halland verkar för ett entreprenörskap som innebär att människor förverkligar idéer tillsammans på ett demokratiskt, hållbart och jämställt sätt. Coompanion finns på 25 platser i landet och erbjuder kostnadsfri rådgivning, information och utbildning till människor som vill starta och utveckla en verksamhet. Coompanion har lång erfarenhet av affärsutveckling och processledning till företag och organisationer där samverkan kan vara ett sätt att stärka lokal utveckling. Coompanion Halland finansieras via konsultintäkter, EU-medel samt statliga och regionala medel. Tillväxtverkets finansiering möjliggör att rådgivningen är avgiftsfri för dem som använder den.

Läs mer: www.halland.coompanion.se

Coompanion främjar det entreprenörskap som innebär att människor förverkligar idéer tillsammans.

Detta sker genom kostnadsfri* rådgivning, process- och projektledning och utbildning på 25 platser i landet.

Resultatet blir kooperativ, småföretag som samverkar, lokal utveckling och ett socialt entreprenörskap för både människa och miljö.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Tillväxtverkets finansiering möjliggör att rådgivningen är avgiftsfri för dem som använder den.