Tornedalssilvrets existens hotad

Tornedalssilvrets existens och hantverk med dess design från Tornedalen vore hotad om inte alla kunder som i 106 år fortsatt handla sina tornedalssmycken & tornedalssilver bestick från C.O.Persson Ur Guld & Silver.

Under slutskedet av andra världskriget så tillverkade C.O.Persson tusentals kaffeskedar i silver som amerikanska soldater fick som avskedsgåva efter sin tjänstgöring i Europa. Uppdraget gick till ett antal svenska silversmeder eftersom Sverige stått utanför kriget och hade tillgång till de råvaror och den kunskap som krävdes för snabb leverans.

Av dessa återstår idag bara företaget C.O.Persson som är ensamma om att marknadsföra och sälja Tornedalssilver- smycken & bestick i butik & på Internet.

Det handlar om en attityd att finna hantverkare som behärskar att gravera den vackra Finnmyrten designade Tornedalsblomman. Idag får man leta i hela Europa föra att finna personerna som kan föra vidare kulturarvet efter C.O.Persson. Det har företaget C.O.Persson Ur Guld & Silver lyckats med och är stolta men långt ifrån nöjda.

För att fortsättningsvis kunna möta efterfrågan av tillhörighet till Tornedalen som människor önskar genom att duka matbord med tornedalssilverbestick och genom att bära tornedalssilver smyckena, krävs kontinuerligt rekrytering av hantverkare som gravör, silversmed och guldsmed.

Vill du som läser detta komma i kontakt med C.O.Perrsson Ur Guld & Silver går det bra att ringa eller skriva till oss på info@copersson.se 0980-260816

• guldsmedsaffär
  • hantverk
  • gravering
  • silversmide
  • guldsmide
  • copersson
  • matsilver
  • silversmycken
  • tornedalssilver
  • tornedalssmycken
  • webbutik
  • webshopping
  • tornedalen
  • torneälvdal
  • finnmyrten
  • torneälv

• Norrbotten

Hos C.O.Persson tillverkas och handgraveras silverbestick och smycken i Tornedals- och Lappmodell sedan 1908.

Förebilden till mönstret är blomman Finnmyrten. Chameadáphne calyculáta. I Sverige är den mycket sällsynt och förekommer endast i Norrbotten nära den finska gränsen.

Silvret har under 1900-talet exporterats över hela världen, det finns bl.a. på en del av våra svenska ambassader och gavs som avskedsgåva till amerikanska soldater som tjänstgjort i Tyskland under andra världskriget.