Båtbrotten minskar i Norrtälje - CoBoats stöttar polisens projekt

Båtbrotten minskar i Norrtälje - CoBoats stöttar polisens projekt

I Stockholms län har antalet båtmotorstölder ökat jämfört med förra året. Båtägare och polisen står ofta maktlösa när professionella ligor slår till. Men i Norrtälje har polisen satsat extra och lyckats vända trenden.

– Polisen samarbetar bland annat med båtägare, kommunen och försäkringsbolagen, men tar också hjälp av volontärer, säger Annika Eriksson, ansvarig för båtsamverkan hos Norrtäljepolisen.

En ny app gör dessutom att båtägare snabbt kan få information om observationer och information om var stöldligor härjar.

– Tanken är att de som bor i närområdet ska få information om var brotten sker så att de själva kan agera och vidta åtgärder, säger Annika Eriksson.

Läs artikeln här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/norrtalje-gar-mot-trenden-batstolderna-minskar