Uppmaningen att använda appen CoBoats ger effekt - båtbrotten minskar i Västerås

Oroligheterna och brottsligheten vid småbåtshamnen har minskat tydligt. Polisens statistik visar att antalet anmälda båtbrott nästan halverats. Från 111 anmälningar under 2018, till 62 under 2019. Det skriver Västerås stad i ett pressmeddelande.

Samverkan mellan kommun, polis och båtföreningar, båtsamverkan, har bland annat lett fram till kommunen har satt upp en grind vid Åpiren och bommar vid Mälarparken, ordnat bättre belysning, röjning av buskage och bättre skyltning. Kommunen har också hjälpt till att uppmana båtägare att använda appen CoBoats för snabb informationsspridning när brott begåtts. 1 100 båtägare har anslutit sig hittills.

Läs artikeln här: https://www.vasterastidning.se/vasteras/batbrotten-minskar-i-vasteras-gemensamma-arbetet-har-gett-effekt/reptcz!vmOG9a7EnOWeiX8NwFHF9w/