Källa: SVT Nyheter

SVT reportage om skolsäkerhet och CoSafe app i Eslöv

CoSafes koncept Skolsäkerhet har blivit en succé och idag används CoSafe av kommunala och privata huvudmän vars skolor representerar över 50 000 elever runt om i Sverige. SVT Nyheter har gjort ett reportage om Norrevångsskolan i Eslöv.

Nya säkerhetsrutiner för pågående dödligt våld införs på Norrevångsskolan i Eslöv, bara några kilometer från skolan där skolattacken ägde rum den 19 augusti. Detta med hjälp av CoSafe där personal på skolan kan larma varandra internt vid ett akut läge.

Funktionen för inrymningslarm har många skolor efterfrågat mot bakgrund av de allvarliga incidenter som skett på skolor i Sverige senaste åren.

- Vid händelse av allvarlig incident kan skolorna med inrymningsfunktionen snabbt få elever och lärare att stänga in sig i säkerhet snarare än utrymma lokalerna. Personalen kan också kommunicera i appen för att förhindra att desinformation sprids. Det är ett viktigt verktyg som skolorna saknat, säger bolagets VD Alexis Nicou.

CoSafe ska inte bara användas vid allvarliga incidenter utan även till vardags i skolans förebyggande arbete. Framgångsfaktorn har varit att erbjuda en kraftfull och funktionell plattform som samtidigt är väldigt enkel att införa och använda. En av många skolkunder i Stockholm är Campus Konradsberg där Jonny Salviander är Administrativ chef.

- CoSafe erbjuder en enorm trygghet till alla medarbetare. Jag ansvarar för samordning av gemensam säkerhet på fem skolor & två förskolor som ligger utspridda på ett större område. Att kunna kommunicera snabbt kring olika akuta händelser är enormt värdefullt och trygghetsskapande. Vid akuta händelser kan alla både larma & varna de andra enheterna. Till exempel använder vi CoSafe vid försvunnen elev. Mindre än 15 sekunder tar det för informationen med beskrivning och bild att nå ut till alla "sökare". Rektor kan samtidigt snabbt kontakta både polis och vårdnadshavare. Det är enormt enkelt att använda CoSafe och uppskattat bland både skolledningar och medarbetare, säger Jonny Salviander.

Läs SVTs artikel https://www.svt.se/nyheter/lok...