CoBoats tas till som åtgärd efter ökat antal båtstölder i Lomma

CoBoats tas till som åtgärd efter ökat antal båtstölder i Lomma

Under vintern har seglarklubben i Lomma sett en ökning av inbrott i uppställda båtar. Nu ser man över säkerheten.

Vad kan båtägarna själva göra för att skydda sig?

– Man ska se till att tömma båten själv. Och man kan sätta in larm på sin båt, på samma sätt som man har i sin bil.

Enligt Peter Nilsson är det också viktigt att ägarna knyter upp eventuella stegar som kan sitta på båtarna – allt för att göra det svårare för tjuvarna att ta sig upp på däck.

Båtägarna i Lomma använder sig också av en så kallad båtsamverkan, vilket i princip är detsamma som grannsamverkan. Båtägarna håller koll på varandras båtar och rapporterar till polisen om man ser något misstänkt. Genom en app kan de också ha direktkontakt med varandra.

– Vi ser en viss minskning av brott där det finns båtsamverkan, särskilt av stölder av båtmotorer, säger Peter Nilsson.

Läs artikeln här: https://www.sydsvenskan.se/2018-03-09/ovanligt-manga-inbrott-i-uppstallda-batar