Bänkskivan som skapar engagemang

Huset, som ligger vid vattenbrynet vid Vinterbro i Norge, är känt från den mycket populära tv-serien Exit på NRK. Nu är huset redo för en ny Netflix-serie. I det nyrenoverade köket har Dekton blivit ett naturligt samtalsämne.

Alla foton: Yvonne Wilhelmsen

Huset med det idylliska läget har ägts av Bjørn Stubberud sedan 1995. De senaste åren har familjen öppnat Nebba Kafé på tomten, och stället är under ständig utveckling.

Du kanske också gillar: Utekök och rymlig uteplats i japandistil med Dekton®

Höjer ribban

I huset vid vattnet dominerar de böljande blå linjerna på Dekton-bänkskivan i färgen Trance. Grundfärgen är en kombination av vitt med stråk av creme, blått, grått och smala ränder i guldtoner. Eldstaden är klädd i Dekton Neural, som har en matt texturerad vit/krämfärgad ton med smala, bleka ådror i beige och grått som rör sig i samma riktning.

– Alla som kommer hit kommenterar den nya bänkskivan. Att jag personligen tycker att den är fin spelar inte så stor roll. Men många arkitekter, skådespelare och filmmänniskor kommer hit, och de är lika fascinerade av bänkskivan, säger husägaren Bjørn. Det som slår mig mest är kvaliteten på bänkskivorna. De skiljer sig helt från allt jag har köpt tidigare. Ett nytt kök har också inrättats i en av de andra byggnaderna på tomten. Jag vill byta ut den nya bänkskivan där mot Dekton, för jag märker en stor skillnad i kvalitet.

Du kanske också gillar: Vägen till valet av Cosentinos produkter för ditt utekök

Pålitlig yta
Det faktum att bänkskivan har praktiskt taget noll porositet gör att den står emot slitage och repor. Varma kastruller kan ställas direkt på bänkskivan, spill från kaffe och vin kan enkelt torkas bort. Det är särskilt praktiskt när huset för närvarande är arbetsplats för många människor under inspelningen av en tv-serie, och det är mycket aktivitet i köket.

"Köket är från Lignum AS och Dekton-skivorna är skurna och monterade av Askim Stenindustri AS. Jag är imponerad av deras hantverk och är mycket nöjd, avslutar Bjørn.

Dekton® by Cosentino är en innovativ och ultrakompakt, koldioxidneutral yta som helt består av utvalda mineraler som har komprimerats tillsammans i en omfattande process. Den har avancerade tekniska egenskaper som gör den lämplig för användning både inomhus och utomhus.