​18-åriga Alton släpper somrig hiphop-låt

​18-åriga Alton släpper somrig hiphop-låt

Alton har trots att han precis fyllt 18 år redan hunnit producera musik i över tio år, mycket tack vare sin DJ:ande pappas enorma vinylsamling som tidigt presenterade honom för en hel värld av ljud från alla möjliga genres. Även om man kan dra paralleller till andra samtida rappare bygger hela Altons ljudvärld ofta på helt oförutsägbara inspirationskällor.

– Senaste tiden har jag bara lyssnat på Allan Edwall, Cornelis, Fred Åkerström eller bra house-musik. Jag är lite mitt uppe i en identitetskris, jag kan inte bestämma mig för om jag är en gammal själ eller en cool techno-tonåring, berättar Alton.

Efter att ha jobbat med beats hemma i sitt pojkrum under hela sin tonårstid gjorde Alton sin första spelning på Riche som 16-åring och förra året debuterade han med singlarna Surface och Billboards som uppmärksammades av bl.a. P3, Rodeo, Per Sinding Larsen, Festivalrykten, Din Gata och East FM. Idag släpper han nya singeln Summer Season, en låt han jobbat på länge som utforskar vad som händer när man använder sig av flera parallella stämmor.

– Varje gång när jag ska skriva en ny låt försöker jag testa något jag inte gjort förut. Med den här låten är det sångstämmor jag utforskat, dessutom har den ett mycket rakare beat än mina andra låtar. Det känns som att den här låten ligger mycket mer i tiden än det jag tidigare släppt, fortsätter Alton.

Den 31 maj kan du se Alton live på Good Good:s klubb på Morfar Ginko när han supportar Tommy Genesis, en kvinnlig rappare från Kanada som kallats ”the internet’s most rebellious underground rap queen” av tidningen Dazed and Confused.

Lyssna på Summer Season här.

Följ Alton här:

Spotify

SoundCloud

Cosmos Music är ett Skandinaviskt skivbolag med fokus på digital utgivning och lansering av musik på en global marknad. Med vårt internationella nätverk av distributionspartners, PR-byråer, publicister, radiopluggare och marknadsförare har vi möjlighet att lansera musik över hela världen. För artister med ambitioner utanför sin egen hemmamarknad kan vi skräddarsy internationella kampanjer – oavsett territorium eller format.