Foto: Tomas Cato

Dansk världsstjärna tar hjälp av fansen på nytt album

Redan innan inspelningsstart blev det uppenbart att Emmelie de Forest var inne på rätt spår. History började som ett crowdfunding-projekt för att finansiera inspelningarna. Det tog inte lång tid innan 150% av den efterfrågade summan blivit insamlad.
Ett bättre kvitto på fansens entusiasm är svårt att tänka sig.
History släpps den 9 februari via Cosmos Music.

>>> Förhandslyssna på albumet här <<<

Hennes look må ha förändrats, men sångrösten som golvade en hel världsdel när hon vann hela Eurovision Song Contest 2013 är fortfarande densamma. När hon i slutet på förra året släppte comeback-singeln Sanctuary hade hon tagit en paus från musiken i två år. Emmelie berättar att det var helt nödvändigt för att komma underfund med vad hon verkligen vill med sin artistkarriär. Vid den tidpunkten hade den danska världsstjärnan gett ut ett album, en akustisk EP och fem fristående singlar på Universal Music. Trots att hon samarbetade med världens största skivbolag, upplevde hon att hon hamnat i limbo där hon kom längre och längre ifrån vad hon verkligen ville göra.

De kommande månaderna gick med att skriva och producera flera låtar. Emmelie har i den processen samarbetat med bla Jakob Glæsner, Emily Phillips, Ant Whiting och Tore Nissen. Albuminspelningen började under sommaren 2017, då Emmelie själv och med hjälp av hennes fans, finansierade albumet genom Pledge Music, en crowdfunding-sida för artister. När produkten var färdig ingick Emmelie, som själv har halvsvensk bakgrund, ett licensavtal med skivbolaget Cosmos Music i Stockholm.

Jag är verkligen stolt över att jag har lyckats skapa detta album, som länge har pågått. Låtar som Any Less og Rabbit började jag redan skriva i 2015 och jeg har haft bra tid och ro till att experimentera och själv bestämma vilka låtar, ut av ganska många, som skulle med på albummet, längd, produktion, artwork och video. Med det första album gick alting så fort. Och jag hade inte alls tid att tänka över vilken artist jag ville bli och hur mitt debutalbum skulle låta. Det har jag haft den här gången, och det tror jag att folk kommer att höra.

– Emmelie de Forest

De pukor och flöjter som vi minns från hennes framträdanden i Eurovision är nu en del av det förflutna. Istället hör vi en mognande låtskrivare som äntligen börjat hitta sin egen röst. Det finns en ny slags självsäkerhet kring Emmelie de Forest och att hon nu själv skriver sina texter går inte att att ta miste på. Det både hörs, men framför allt känns, på nya albumet, History.

Det släpps den 9:e februari via Cosmos Music.

Låtordning History:

1. Sanctuary
2. History
3. Any Less
4. Who Loves You
5. Going Ghost
6. Rabbit
7. Bonus track: Hunting High And Low (A-ha cover)

Följ Emmelie de Forest på sociala medier:
FacebookInstagramSpotify