Foto: Linnea Sundemo & Joel Humlén

Frida Sundemo släpper internationella debutalbumet Flashbacks & Futures

Frida Sundemos "Flashbacks & Futures" släpps globalt den 6:e oktober via Cosmos Music.

Vill du recensera?
Kontakta oss här för download/streaming-länk

Flashbacks & Futures är en skiva som inspirerats av rymden, och den är i sig ett vidsträckt universum där både minimalistisk synthpop och storslagna orkesterproduktioner fyllts till bredden med färger och skönhet.

Frida förklarar: ”Först och främst, jag älskar hur jag känner mig när jag tänker på rymden. Jag färdas till en plats bortom tid, där man är fri att skapa vad man vill. En plats där jag tillåts skapa och tänka mycket större än vad jag gör i vanliga fall."

Hon fortsätter: ”Jag slås också av skönheten i den. Det behövs inga filter för att få ett foto av yttre rymden vackert. Jag är kär i alla slags science fiction-filmer som utspelar sig i rymden. Allt ifrån 2001: A Space Oddysey till The Martian och Interstellar.”

STREAMA SENASTE SINGELN GOLD HÄR

Från albumets första toner i det sci-fi-doftande och Depeche Mode-lika titelspåret, till det tårdrypande och värkande sista spåret ”Astronaut” skulle Flashbacks & Futures kunna beskrivas som om alt pop-drottningen Robyn gjorde soundtracket till 2001: A Space Oddysey.

På albumet finns även den majestätiska elegans som utmärkt de föregående hyllade singlarna från albumet: ”We Are Dreamers”, ”It’s OK” och ”Keep An Eye On Me”.

På skivan hörs också allt ifrån pulserande vågrörelser, som i hitvarningen ”Stay Young”, till den fängslande ömtåligheten i låtar som ”Circles” och ”To The End And Back”, där Frida och producenten Joel Humlén lyckas vidareutveckla det sound som under de senaste åren blivit deras signum.

Frida Sundemo har skapat ett debutalbum med en utomjordisk skönhet som möter förväntningarna om att detta är en av de mest efterlängtade releaserna från Skandinavien i år.

Följ Frida på sociala medier
FacebookInstagramTwitter

HYPE I URVAL OM FRIDA SUNDEMO

“An uplifting antidote to a bad week” – The Fader

“A beautiful, magnificent iceberg” – Line Of Best Fit

“Pristine Swedish pop… as brittle as it is beautiful” – Idolator

“Sundemo has an exquisite voice that sounds light as air” – The Independent

MER OM FRIDA SUNDEMO

Frida släppte sitt debutalbum Dear, Let It Out exklusivt i Japan 2010, vars ledsingel Towers blev radiohit som toppade listorna. Två år senare började hon skapa musik med låtskrivaren och producenten Joel Humlén upphov till den kritikerrosade EP:n Indigo från 2013 och följde upp med Lit Up By Neon året därpå.

Fridas namn blev än vidare känt under 2015 när hon gjorde sin Hollywood-debut med en ledande roll i filmversionen av John Niven’s Kill Your Friends tillsammans med stjärnor som Nichols Hoult och James Corden.

I filmen frontar Frida A&R-kollektivet The Lazies och framför sin högt skattade singel Heroes. Ytterligare två av hennes låtar är dessutom med på filmens soundtrack.
Hennes oemotståndliga musik har på senaste även letat sig in i många välkända TV-produktioner; Keep An Eye On Me har varit med i Grey’s Anatomy och den upplyftande You såg dagens ljus för första gången i Scream Queens.

Med  Flashbacks & Futures släpper hon sitt internationella debutalbum som redan gett oss hyllade singlar som We Are Dreamers, It’s OK och Gold.

Cosmos Music är ett Skandinaviskt skivbolag med fokus på digital utgivning och lansering av musik på en global marknad. Med vårt internationella nätverk av distributionspartners, PR-byråer, publicister, radiopluggare och marknadsförare har vi möjlighet att lansera musik över hela världen. För artister med ambitioner utanför sin egen hemmamarknad kan vi skräddarsy internationella kampanjer – oavsett territorium eller format.