Foto: Richard Farman / Levi di Marco

Internationellt hyllade Menke släpper debut-EP

Till Havet

- Menkes debut-EP släpps 25:e maj

“An ambitious, sweeping and poetic beauty”
– The Line of Best Fit
“A poised, coiled work, full of restrained emotion and all the more affecting for that" – Clash Magazine
“Delicate and ethereal” - Earmilk

>>> LYSSNA HÄR <<<

Hennes eteriska tonsättning av Karin Boyes dikt Moln fick en hel värld att tappa andan. Den blev flerfaldigt hyllad av internationella medier och har idag nästan 1,5 miljoner streams. Nu kommer hennes debut-EP, en samling med ytterligare sju spår som även de komponerats till Boyes poesi.
Till havet släpps via Size och Cosmos Music den 25:e maj.

Menke är en exceptionell talang som har ett uttryck och en röst som kan få tiden att stanna. 25-åringen från Järna är låtskrivare, producent och multiinstrumentalist som både behärskar konventionella instrument som piano och gitarr. Men hon spelar också cello, vinglas och lyra.

Hennes debut-EP Till havet har en omisskännelig atmosfär där det nordiska är allestädes närvarande. De kontrastrika ljudlandskapen får Karin Boyes texter att framträda i ett nytt ljus, som ger ytterligare dimensioner till dikternas ursprungliga skönhet.

Tillsammans med bl.a. Lars Winnerbäck och Malena Ernman valdes Menke ut för att uppträda inför kungafamiljen och statsministern under minneskonserten till offren för attentatet på Drottninggatan. Hennes debutsingel Moln tog sig in på både svenska och norska virallistan och har i flera månader legat på en hög placering i Spotifys playlist ”The most beautiful songs in the world”.

De internationella framgångarna har även lett till ett samarbete med den legendariska tyska musikern Alva Noto, som senast hamnade i världens blickfång när han tillsammans med Ryuichi Sakamoto skrev soundtracket till den Oscarsbelönade filmen The Revenant. Tillsammans släppte de en remodel på Moln som kom tidigare i vår.

Till havet släpps via Cosmos Music och Size den 25:e maj.