Jennie Löfgren fullbordar sin EP-trilogi med ’Dreamology Part 3’

Jennie Löfgren fullbordar sin EP-trilogi med ’Dreamology Part 3’

Jennie Löfgren är en av Sveriges mest etablerade TV- och filmmusik-kompositörer. Efter många år där hon skrivit beställningsverk till film, reklam och TV bestämde hon sig för att det var dags att ge ut sina egna kompositioner. Under hösten 2018 debuterade hon med ’Dreamology Part 1’och ’Dreamology Part 2’, två neo-klassiska EP:s som lovordats av bl.a. Jan Gradvall. Låten ’The Waves’ från den första EP:n var under flera veckor en av de 10 mest streamade klassiska låtarna på Apple Music i USA.

Parallellt med satsningen på sitt soloprojekt har Jennie fortsatt med att skapa musik till film och TV. Under hösten har hon jobbat intensivt med att färdigställa originalmusiken till TV-serien ’Heder’, en ny Viaplay-produktion som kretsar kring fyra kvinnliga brottmålsadvokater (Alexandra Rapaport, Eva Röse, Anja Lundqvist, Julia Dufvenius) som försvarar kvinnliga brottsoffer. Sofia Helin är exekutiv producent och serien kommer att ha premiär under hösten 2019.

Men man behöver inte vänta ända till dess på mer musik från Jennie Löfgren. Den 15 februari knyter hon ihop sitt EP-projekt med släppet av den tredje och avslutande delen ’Dreamology Part 3’. Precis som tidigare präglas musiken av hennes intuitiva och lågmälda pianospel. Öppningsspåret ’I Was Here’ bjuder in lyssnarna till en melodivärld som försiktigt skiftar mellan moll och duroch som långsamt ökar i intensitet med hjälp av vackra stråkarrangemang. De två övriga spåren tar lyssnarna vidare genom drömska ljudlandskap och här blandas för första gången sparsmakade vokal-arrangemang in i kompositionen.

’Dreamology Part 3’ släpps digitalt idag den 15 februari via Amigo/ Cosmos Music och den 29 mars kommer fullängdsalbumet ’Dreamology’.

Lyssna på Jennies nya EP här:

Jennie Löfgren - Dreamology Part 3

Följ Jennie Löfgren här