Foto: Alma Bengtsson

Linnea från Those Dancing Days slutade aldrig sjunga – här kommer solodebuten

Linnea från Those Dancing Days slutade aldrig att sjunga. Efter 10 års tystnad kommer solodebuten. ”Krossad” är producerad av Johan Cederberg (HNNY) och handlar om ångest.

För drygt ett decennium sedan tog det svenska popbandet Those Dancing Days en paus på obestämd tid. Då hade de turnerat världen över, delat scen med Radiohead på festivalen Glastonbury och samarbetat med Max Martin. Bandets sångerska och låtskrivare Linnea Jönsson var femton när bandet bildades – tjugoett när de slutade spela tillsammans.

Via två album hyllades kvintetten internationellt, inte minst i Storbritannien. Fem starka karaktärer utgjorde fundamentet för ett fantastiskt band. Linneas varma soulröst satte kronan på en ungdomligt livlig popmusik och Belle and Sebastians Stuart Murdoch flög henne till Glasgow för en duett.

Men det som för många andra tonåringar vore en dröm blev för Linnea motsatsen. Turnélivet passade henne dåligt. Hon längtade efter någonting annat, någonting eget. ”I wanna know, what I'm thinking what I'm feeling/What I want my life to be”, sjöng hon redan i genombrottet ”Hitten”, den första låt hon någonsin skrev, på en nylonsträngad gitarr hemma i Fisksätra.

Sedan Those Dancing Days exit från scenen har Linnea (i dag Magnusson) utbildat sig till miljövetare, skaffat kontorsjobb och blivit mamma. Minnen av en bransch inte för henne och en aversion mot att vara artist i traditionell bemärkelse har hållit henne borta från musiken.

Men hon slutade aldrig sjunga. När vännen, artisten och producenten Johan Cederberg (HNNY) utmanade henne att skriva på svenska lossnade någonting.

Jag satte mig vid pianot och lät det rinna ur mig, säger Linnea. ”Krossad” handlar om ångest. Den är ett sätt för mig att försonas och acceptera det jag bär med mig. Jag kan känna mig lite introvert och tillbakadragen som person, men att sjunga är en ventil, liksom läkande.

Lyssna på 'Krossad' här

Följ LINNEA här: