Foto: Richard Farman

Menke släpper singel på engelska och gästar Weeping Willows

2018 debuterade artisten Menke med ’Till Havet’, en EP där hon tolkade åtta av Karin Boyes dikter. Tolkningarna har hyllats både hemma i Sverige och utomlands och för att följa upp det internationella intresset släpper Menke nu sin första låt på engelska. Singeln 'Echo' släpps idag den 12 april och den 16-17 april gästar hon Weeping Willows spelningar i Göteborg och Stockholm.

Lyssna på 'Echo' här: https://orcd.co/echo

Multiinstrumentalisten, låtskrivaren och producenten Menke debuterade hösten 2017 med singeln 'Moln', en tolkning av en av Karin Boyes mest kända dikter. Året därpå släppte hon en hel EP med ytterligare sju tonsatta dikter av samma poet, en samling låtar som fått ett otroligt fint mottagande hemma i Sverige men också internationellt. Singeln ’Moln’ har streamats över 5 miljoner gånger - i första hand av människor utanför Norden – och hyllats av bl.a. Clash Magazine, The Line of Best Fit, C-Heads Magazine och Earmilk.

Nu släpper Menke för första gången egenkomponerad musik på engelska. Även om språket nu är ett annat finns svärtan där som tidigare, precis som den innerliga känslan och det organiska soundet.

Menke om själv om låten:

- Låten kom till i ren eufori efter en konsertupplevelse. Det var ett djupt intryck som lämnade spår och avtryck. På min lyra med ett kraftigt delay växte sedan ’Echo’ fram. Upplevelsen tillhörde det förflutna och fanns inte längre kvar men något annat hade uppstått, ett eko som ringade kvar. Ett eko av mitt intryck.

Tidigare i år uppträdde Menke tillsammans med artisten ionnalee och Rytmus Youth Choir för att hylla Avicii på P3 Guldgalan i Partille i Göteborg och i mitten av mars slöt hon upp med artisterna First Aid Kit, Tjuvjakt, Petra Marklund och Smith & Tell för att spela live på Greta Thunbergs stora manifestation på Mynttorget i Stockholm.

Den 16-17 April uppträder hon även live tillsammans med Weeping Willows när det gör två exklusiva nedslag i Göteborgs och Stockholms konserthus.

Singeln 'Echo' släpps idag via Cosmos Music och nu på måndag den 15 april besöker Menke P4 Stockholm för att spela låten live i studion och berätta mer om det nya engelska materialet.

Sagt om Menke:

“An ambitious, sweeping and poetic beauty” – The Line of Best Fit

“A poised, coiled work, full of restrained emotion and all the more affecting for that"– Clash Magazine

“Delicate and ethereal”– Earmilk

“Hennes sätt att förkroppsliga texterna och sjunga rakt igenom tid och hud är unik” - DI Weekend

“Lika hjärtskärande vackert som en hoppas när poesi blir musik“- Aftonbladet

“Det är musik att bli rofylld av, att bli upplyst och förtrollad av, att bli rörd av.“ - GAFFA

Följ Menke här:

FacebookInstagramTwitterYoutubeSpotify