Foto: Beata Holmgren

Molly Hammar nylanserar sig som artist och släpper debut-EP

Den 1:a juni släppte Molly Hammar singeln Blossom, första singeln från hennes kommande EP SEX. Den markerade starten på en ny riktning för den 22-åriga popsensationen som nu tagit steget fullt ut mot modern R&B. Det nya materialet har hon skrivit tillsammans med Lucas Nord och Nils ”Melo” Tull, som även producerat. SEX släpps via Cosmos Music den 15:e juni.

>>> LYSSNA HÄR! <<<

Blossom fick ett varmt mottagande både i Sverige och i UK, bl.a. genom addering på P3 och videopremiär hos Born Music som beskrev den som ”…a chill-out modern R&B vibe and a very catchy one-word chorus, which you won’t be able to get out of your head.”

”Det finns många kvinnor sjunger om sex, men nästan varje gång är det för att tillfredsställa en manlig blick. Och väldigt få är beredda att gå hela vägen. Jag ville sjunga om sex på ett helt ocensurerat sätt, uppmuntra folk till att ha mer sex och till att inte vara rädda för att prata om det.”, säger Molly själv om EP:n.

Drömmen om att göra soulig R&B hade hon burit med sig länge, men det var först efter en vecka i isolering på Gotland förra sommaren som hon verkligen bestämde sig. För att förverkliga sina visioner slog hon sig samman med Lucas Nord och Nils ”Melo” Tull. Redan vid första mötet skrev de Boy Tears, en låt av de sex som är med på hennes kommande EP. Vid varje session utgick de ifrån en av Mollys textidéer, teman som sträckte sig från att onanera i badkaret till sexfantasier, och oftast hade de en färdig låt senare samma dag.

Lucas Nord berättar: ”När Molly presenterade EP-konceptet för mig insåg jag direkt att det här skulle bli något stort som jag ville vara en del av. Hon är en av de bästa sångerskorna som jag någonsin hört, och att få jobba tillsammans med henne och Nils, som är en av mina bästa vänner, har varit en dröm. Det känns som att vi har lyckats göra de här låtarna till precis vad vi ville och det är jag väldigt stolt över. Jag tror att det här kommer att belysa en ny sida av Molly och hennes musik, och det ska bli otroligt spännande att dela med sig av resultatet.”

SEX är en uppgörelse med skambeläggningen av den kvinnliga sexualiteten. Det är ett upprop för kvinnors rätt att komma och ett långfinger åt de konventioner som säger hur en kvinna bör vara, se ut och bete sig.

Den släpps via Cosmos Music den 15:e juni.

Följ Molly Hammar på sociala medier:
InstagramFacebookSpotify