​Nigerianska producenten Tee-Y Mix tolkar Menkes senaste singel

​Nigerianska producenten Tee-Y Mix tolkar Menkes senaste singel

Artisten Menke har hyllats av internationella medier som Clash Magazine, Indie London och Spindle Magazine och har flera miljoner streams på Spotify. Senaste singeln ’Echo’ har spelats på både P3 och P4 och den 5 juli släpps en alternativ version signerad den prisbelönta nigerianska producenten Tee-Y Mix.

Delvis tack vare att världsartister som Drake och Kanye West har samarbetat med och lyft upp nigerianska akter som Wizkid och D’banj har afropopen senaste åren letat sig in på Billboard-listorna. Afropop kan beskrivas som en kombination av traditionella nigerianska rytmer med inslag av kontemporära beats, och Tee-Y Mix är väletablerad inom genren.

Lyssna på remixen: https://orcd.co/echoteeymix

Sedan debuten i slutet på 2017 har artisten Menke låtit producenter från andra genres tolka hennes sköra och melankoliska låtar, t ex har techno-producenterna Christian Löffler och The Field gjort remixer på varsin singel. Nu har turen kommit till Tee-Y Mix, en prisbelönt nigeriansk producent inom afropop-genren som bl.a. producerat tongivande artister som 9ice, Naeto C,Darey och Shank. Han driver även sedan 2014 labeln Vivade Records.

- Menke's voice is mellifluous, pleasantly smooth to the ears and gives warmth to the soul. It was an absolute delight working on this remix!

Echo (From Lagos with Love – Tee-Y Mix Remix) släpps digitalt på alla plattformar via Cosmos Music den 5 juli.