Photo by: Peter Yushichi St James

Skott har med två låtar i nya säsongen av Netflix-succén ”Young Royals” – däribland TikTok-hiten ”Overcome”

Skott, som just nu firar TikTok-triumfer med låten ”Overcome”, har i nya säsongen av den internationella Netflix-succén ”Young Royals” med inte bara en, utan två låtar. Dels nämnda virala framgång, dels sommarens singel ”Evergreen” – och båda finns nu samlade på en EP där även en remix på ”Overcome” ingår. I början av 2023 släpps Skotts nya album.

Skott om ”Overcome”:
Den här låten kan vara som en värmande filt, eller som en slags rustning som omger dig när du känner dig överväldigad eller vilsen i livet. Samtidigt som du bär den bygger du upp en styrka att övervinna vad som än är i din väg. Den handlar om att hitta kraften i dina mörkaste stunder."

Skott om ”Evergreen”:
”På sätt och vis är det en låt om kärlek som har testats av tiden, en relation med mycket historia och förändring – ja, lite så som att du på en stubbe kan se trädets årsringar och ärr. Samtidigt finns där en oförstördhet, en sorts ungdomlig och opåverkbar kärlek likt en evigt grön krona på en massiv och knotig gammal ek. Jag tänker mig att den växer sig större, vackrare och starkare för varje år som går. Någonstans har jag alltid trott att sådan kärlek de facto existerar i verkligheten, och jag har känt att jag nog har hittat den. Någon som står mig nära har inspirerat den här låten.”

”Overcome” är den sköra och eteriska låten som nu bubblar ordentligt på TikTok och IG Reels, med över 150 miljoner visningar på TikTok. Låten är från Skotts internationellt hyllade "A Letter from the Universe", en konceptuell 8-spårs-EP där hon utforskar en genomtänkt estetik och röd tråd som är genomgående i dessa nya verk. Varje låt följer ett känslomässigt tema som väcks till liv av fantasy, drama och science fiction, och introducerar tillsammans en ny värld för Skott och hennes musik.
I den snabbfästande och medryckande ”Evergreen” sjunger Skott om kärlek som står emot tidens tand. Låten, som släpptes på singel i somras, är tagen från Skott's kommande album som släpps i början av 2023.
Idag den 1 november är ”Overcome” och ”Evergreen” med i den kommande säsongen av svenska Netflix-satsningen 'Young Royals'. Seriens första säsong klättrade snabbt på listan över streamingtjänstens mest sedda titlar.

Om Skott:
Den folk- och tv-spelsmusikfostrade multibegåvningen från Vikarbyn utanför Rättvik i Dalarna fick en global succé redan med 2016 års debutsingel ”Porcelain”. Uppföljare som ”Wolf” och ”Mermaid” gjorde knappast mindre väsen av sig. Låtarna – fantasifulla, melodiska, kreativt arrangerade – samlade på sig beröm från artister som Katy Perry och Lorde, och totalt Skott idag mer än 100 miljoner streams världen över.

Följ Skott här:
Facebook I Instagram I Twitter I Spotify I Youtube I TikTok